Tisztelt „Szegedi Közvélemény”,
Szeged MJV Pénzügyi Bizottságának külsős (nem képviselő) tagjaként Bizottságbeli munkám során igyekszem tőlem telhetően felelősen eljárni. Ez számomra többek között azt jelenti: ha Szeged MJV valamelyik szerve nem a saját maga által megalkotott szabályoknak megfelelően, és nem átlátható módon működik, akkor arról a szegedi közvéleménynek joga van értesülni. Márpedig a Pénzügyi Bizottság eddigi néhány hónapos működése kapcsán azt tapasztaltam, hogy a Bizottság rendes üléseinek többségét (az alakuló ülést nem számítva ötből három alkalmat) ilyen problémák kísérik.
A legkirívóbb eset Szeged 2011-es költségvetésének Bizottság általi véleményezéséhez kapcsolódik. A Bizottság elé kerülő előterjesztések bonyolultsága miatt került bele a Bizottság Szervezeti és Működési Szabályzatába az, hogy a Bizottság tagjai a Bizottság elé kerülő előterjesztéseket legkésőbb a Bizottsági üléseket megelőző ötödik napon megkapják. Ehhez képest Szeged 2011-es költségvetésének elfogadása előtt a Bizottsági tagok a költségvetésre vonatkozó előterjesztést a rendes ülés előtt nem a szabályos 5, hanem pusztán 2 nappal ismerhették meg. Amellett, hogy ebből kifolyólag a 2011-es szegedi költségvetés elfogadása egy jogsértéssel kezdődött, ez a késés már a költségvetési folyamat elején korlátozta a költségvetés megismerését, az azzal kapcsolatos érdemi véleményalkotást és átláthatóságot. Szeged költségvetése ugyanis a legbonyolultabb előterjesztések egyike, amellyel kapcsolatban a teljes képet csupán néhány ember, elsősorban a több mint 500 fős Polgármesteri Hivatalt maga mögött tudó Polgármester láthatja. Ahhoz, hogy a költségvetésről – akár közgazdászként – érdemi véleményt alkothasson valaki, nem napokra, hanem sokkal inkább hetekre lenne szükség, és nagyon sok kérdésben – a teljes tisztánlátás még így sem lehetséges.
Az előterjesztések megismerhetősége mellett fontos, hogy a Bizottság működésében a nem főállású politikusként, hanem a pártok által delegált szakértőként megválasztott tagok is részt tudjanak venni. Ennek biztosítása érdekében a Bizottság alakuló ülésén a Bizottság rögzítette, hogy a Bizottság rendes üléseit rendszerint szerdán reggel 9 órakor tartja. Ennek ellenére az eddigi 5 rendes ülés alkalmából ezt a szabályt 3 alkalommal, azaz több mint az esetek felében a Bizottság megsértette. Egyik alkalommal e mulasztás a már említett költségvetés kapcsán következett be, máskor pedig egy nappal a Bizottság ülése előtt közölték, hogy az eredetileg meghirdetett szerda reggeli 9 órás időpont helyett aznap délután 4 órakor kezdődik az ülés. A dologban a legproblematikusabb, hogy e változtatások eredményeképpen a Bizottság ülései olyan időpontokra kerülhetnek (és kerülnek) át, hogy a tagok egy része azokon munkahelyi elfoglaltsága miatt részt venni nem tud. Ráadásul mindez úgy történik, hogy a változást indokoló körülményt hivatalosan egyik esetben sem közlik, és a Bizottság Elnöke nem egyeztet a konszenzussal kijelölt időponttól való eltérésről.
A bizottsági ülések időpontjának „pakolgatásával” kapcsolatos folyamatok lehetnek egy rossz beidegződés eredményei, de akár tudatos döntés eredményei is. Ami ennek kapcsán biztos: a Bizottság Elnöke Farkas László, a Fidesz önkormányzati képviselője. A Bizottság 8 tagja közül 4 Fideszes vagy Fidesz által delegált, 2 MSZP-s, 1 Jobbikos, 1 pedig LMP-s (utóbbi vagyok én, e levél megfogalmazója). Azaz: ha a nem Fideszes tagok közül akár csak egy is hiányzik, akkor a Bizottságban a Fidesznek többsége van, ha viszont a Bizottság teljes létszámú, akkor a Fidesznek nincsen benne automatikus többsége.
Az időpont önkényes változtatása meglehetősen kedvezőtlenül érinti a Bizottság munkájának átláthatóságát, külső, társadalmi kontrollját is. A Bizottság ülései ugyanis elvben nyilvánosak. A valós nyilvánosság azonban csak akkor teremthető meg, ha az érdeklődők (köztük a sajtó) kiszámítható módon, előre tudhatják az ülések időpontjait és ismerhetik az előterjesztéseket. Ha ez nem teljesül, akkor az érdeklődő lakosok sokkal kisebb eséllyel tudnak részt venni a Bizottság ülésein, ami nagyban korlátozza a Bizottság működésének átláthatóságát, közvélemény és közfigyelem általi demokratikus kontrollját. Ha pedig a fentieket végiggondoljuk, akkor már más színben, puszta hatalmi manipulációként tűn(het)nek fel a Fidesz azon döntései is, amelyek a hivatalos pártálláspont értelmében a városi politikai döntéshozatalának decentralizálására, átláthatóságának fokozására szolgálnak.
Miután e panaszaimra a Bizottság Elnöke többszöri e-mailes megkeresés után sem válaszolt, úgy éreztem, fontos, hogy a közvéleményt is tájékoztassam e folyamatokról. Hiszek ugyanis abban, hogy az önkormányzatot és bizottságait a közvélemény ereje kényszerítheti rá a felelős, átlátható, és Szeged érdekeit szem előtt tartó működésre. Nem attól lesz valós, a szegediek érdekeit szolgáló politizálás Szegeden, mert 4, 8 vagy éppen 12 évente lecseréljük az éppen aktuális politikai elitet egy másikra, hanem attól, ha olyan döntéshozatali eljárásokat és politikai kultúrát teremtünk, amely a mindenkori hatalmi elitet rákényszeríti a felelős, átlátható, és köz érdekében történő működésre. Levelem e hosszú út részeként kíván egy lépés lenni – remélem nem teljesen eredménytelenül.
Szeged, 2011-03-11
Málovics György
tag
Szeged MJV Pénzügyi Bizottság
Utolsó kommentek