- avagy mi az igazság a Hit Gyülekezete ingatlanbérletét illetően
„Solymos László alpolgármester elmondta: az LMP-sek
felkészületlensége és tájékozatlansága nem ismer határokat.”
(Hitkérdés és alma-körte vita egy bérelt ingatlanról
– Munkatársunktól, Délmagyarország, 2012. szeptember 28.)
Sajtó- és nyilatkozatháborút váltott ki a múlt pénteki szegedi közgyűlés előterjesztéseit érthető formában a közvélemény elé táró írásunknak a 8. napirendi pontra, a preferált helyiségbérlők körének felülvizsgálatára vonatkozó egyik megállapítása. Ennél a pontnál arra hívtuk fel a figyelmet, hogy „míg az összes többi preferált szervezet esetében a bérleti díj mértéke Ft/m2/hó mértkegységben van megadva, addig a HIT Gyülekezet esetében egy félévre vonatkoztatott abszolút bérleti díj érték szerepel. Ennek oka az lehet, hogy ha a HIT Gyülekezete esetében kiszámoljuk a havi, egy m2-re eső bérleti díjat, akkor erre kb. 5 Ft-ot kapunk eredményként – ami 10-szer kevesebb a más szervezetek által fizetett minimális 50/Ft/hó/ m2-nél, vagy 20-szor kevesebb a pl. a Magyar Vöröskereszt által fizetett 100 Ft/m2/hó-nál. Talán nem csoda, ha a városvezetés ezt az adatot nem tüntette fel egyértelműen…”
Ez az aránytalanság felkeltette a Szeged Ma újságírójának Dobó Csabának az érdeklődését, majd az ő cikkére reagált a Délmagyarország magát megnevezni nem akaró szerzője a mottóban is szereplő írásával.
A történet eddigi – szerencsére nem vég- – kicsengése tehát a Városvezetés számára újfent az, hogy az LMP egy folyton kötözködő, inkompetens társaság. Holott a probléma ettől sokkal árnyaltabb, az alábbiakban kiderül majd, hogy nem elsősorban minket, annál inkább a Városházát terheli a felelősség abban, hogy a félreértés egyáltalán felmerülhetett.
Néhány szót magáról az ingatlanról
Egyetemista éveim egyik kedvelt szórakozóhelye volt a Reghős Bendegúz szabadidőközpont, amiről akár azt is mondhatnánk, hogy a ma oly népszerű romkocsmák egyik előfutára volt. Éppen a romos állapota késztette arra 2006-ban a városvezetést, hogy az értékesítéséről döntsön. Az ingatlan ekkor még 12 742 m2 nagyságú beépítetlen területként a Nevelési-Oktatási Intézmények Gazdasági Szolgálata (NGSZ) kezelésében volt.
A 2006-os tranzakció több lépésben történt, ezeket az akkori előterjesztés megfelelő elemzésével tudjuk rekonstruálni:
Először is három részre kellett bontani a 15107/1 helyrajzi számú ingatlant. Elméletileg ezt a három részt jól el kellene tudnunk különíteni a jelenlegi építési szabályzatban (SZÉSZ), de mint az annak alapján készült fenti ábra is jól tükrözi, a mostani vita tárgyát képező 15107/5 számú rész elhelyezkedéséről csak tippelni lehet, hogy az a fás területet jelenti. A térképről viszont jól kivehető, hogy a 9289 m2-es legnagyobb rész – amelyik megőrizte az 15107/1-es számot – került meghirdetésre a SZÉSZ módosítását követően különleges közintézményi (oktatás, sport, rekreáció, egyház) zónaként 60 millió forintos bruttó pályázati alapáron. Pontosan ezen az áron is kelt el, egy egyház, konkrétan a Hit Gyülekezete vette meg.
A szerződés részét képezte még egy három éven belüli beépítési kötelezettség, melynek kezdete a fent jelzett SZÉSZ módosítás időpontja és amelynek leteltét követően az esetleges nem teljesítés esetére a vevőt napi 5000 Ft késedelmi kötbér terhelte volna. A használatbavételi engedélyt végül 2012. március 14-én kapták meg a Tölgyeskert Közösségi Központra. Próbáltam utánanézni a városi honlap káoszában, hogy vajon végül mikorra került be az 59/2003. Kgy. rendelet 23. mellékletének 26-3 tervlaprészletére a változás, de mindössze annyit sikerült kiderítenem, hogy a 2010. május 7-én alkotott rendelet idején már ott volt. Mivel a témát nem akarom ilyen irányba terelni, a további keresgélést meghagyom másnak.
A pályázat lebonyolítása idejére a nagy terület az IKV, míg a róla leválasztott 822 m2 nagyságú /4 megjelölésű rész közparkként, illetve a 2630 m2-es /5-ös egység közterületként a Szegedi Környezetgazdálkodási Kht. (azóta Nonprofit Kft.) kezelésébe került.
A közgyűlés 2006. május 12-i ülésének jegyzőkönyve szerint erről a napirendről egyáltalán nem volt vita (48-49. oldal) és a testület 34 igen, 1 nem szavazattal, 3 tartózkodás mellett (203. oldal) fogadta el.
Az árokpart-bérlés első felvonása
Noha a városi honlapon a napirendi pontok között nem szerepel, de a 2007. május 11-i ülés jegyzőkönyvéből tudjuk, hogy egy év múlva jelentkezett a Hit Gyülekezete Solymos László akkori Várospolitikai alpolgármesternél, hogy kibérelné az általa megvásárolt ingatlan és az út közé eső 2630 m2-es területet. Mivel ekkorra már a Környezetgazdálkodási Kht-nek kellett volna gondoskodnia ennek a résznek a tisztán tartásáról, így értelemszerűen ez a cég állapította meg, hogy mekkora költsége van a városnak ezekkel a munkálatokkal. A Délmagyarország cikkében szereplő adatok nyilván innen származnak. A közgyűlési vitában mindenesetre erről nem esett szó, a jegyzőkönyv 36. oldalának tanúsága szerint Juhász Gyula fideszes képviselő más oldalról támadta a megállapodást.
Ugyan a Szeged Mán megjelent cikk lehozza a határozatot, amit a 2007-es jegyzőkönyv 168. oldala szerint 26 igen, 7 nem szavazattal, 2 tartózkodás mellett fogadott el a közgyűlés, de mindezidáig senki nem kérdezett rá, hogy 2012-ben miért ugyanannyi (315.600 Ft + ÁFA) a bérleti díj, mint 2007-ben, ha a döntésben szerepel, hogy annak „évente a KSH által közzétett hivatalos árindexen belül a fogyasztási szektor területére vonatkozó inflációs ráta mértékével” emelkednie kellene. Nem is beszélve arról, hogy az elmúlt öt évben valószínűleg senki nem vizsgálta meg, hogy az árokpart rendben tartásának költségei megegyeznek-e a 2007-es 435 400 Ft + ÁFA összeggel. Vajon 2027. június 1-ig, a szerződés lejártáig sor fog erre kerülni?
Előjön továbbá még egy olyan érdekesség, amiről eddig sehol nem esett szó: a Hit Gyülekezete 2007-ben nem preferált szervezetként bérelte ki a területet! Az utóbbiakról szóló előterjesztést ugyanis 6.3. szám alatt Szentgyörgyi Pál, akkori Gazdasági alpolgármester jegyezte.
Miért van ennek jelentősége? Azért, mert a preferált szervezetek az önkormányzat tulajdonában lévő nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásáról szóló 15/2000. (III. 31.) Kgy. rendelet értelmében helyiséget, nem pedig közterületet bérelhetnek kedvezményes áron. Ezek vonatkozásában pedig könnyebb négyzetméterenkénti árral számolni, mint ahogy a hasonló nagyságrendű Kolozsvári téri iskolaépületnél is így történt: ezt a 2342 m2 nagyságú ingatlant a Szegedi Waldorf Társas Kör Egyesület havonta 140 forintos négyzetméterenkénti áron bérli. Sőt, a közterületbérlés nem is tartozik a rendelet hatálya alá, tehát a Hit Gyülekezete ezen az alapon nem is juthatott volna hozzá az érintett területhez.
Mégis, mikor lett a Hit Gyülekezete preferált szervezet? Ennek ugyanis jelentősége van, hiszen ilyen feltételek mellett a bérleti szerződésének jogszabályi háttere már nem állna meg.
Az árokpart-bérlés második felvonása
Mint kiderült, a kérdés megválaszolása összefügg azzal, hogy miért szerepel két érték a mostani előterjesztéshez csatolt táblázatban.
Történt ugyanis, hogy 2008. januárjára a Hit Gyülekezete rájött, hogy bérelt ingatlant nem tudja teljes egészében használni, az eredeti alapterület szerint bekeríteni, tekintettel arra, hogy a Pihenő utcában kialakított vizesárok belenyúlik a 15107/5 helyrajzi számú területbe, így a kerítést az ároktól kellő távolságban, azzal párhuzamosan tudja megépíteni, tehát az eredetileg bérelt területből 82 m2 alapterületű területet el kell hagyni. Az erre vonatkozó előterjesztést a 2008. február 15-i közgyűlésre viszont már nem Solymos László, hanem Szentgyörgyi Pál jegyezte. Az ingatlanok közgyűlési döntést igénylő kérdéseinél így csúszott be az előterjesztés szövegében a Hit Gyülekezete a III. pont, a preferált szervezetek alá. Mindezt úgy, hogy a határozati javaslat pusztán arról szól, hogy a velük kötött szerződésben az szerepeljen, hogy „A Közgyűlés a Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata tulajdonában lévő Szeged 15107/5 hrsz.-ú 2630 m2 alapterületű közpark megjelölésű ingatlanból 2548 m2 területet bérbe ad a HIT Gyülekezete (Szeged, Kossuth L. sgt. 3.) részére.”
Az ülés jegyzőkönyvéből kiderül, hogy a 82 m2 nem generált vitát. Sőt, a polgármester a következőképpen tette fel a kérdést: „Szavazásra bocsátja az előterjesztés mellékletét képező határozati javaslatot, mely a 779/2004. (X. 29.) Kgy. határozat, a Dél-Magyarországi Civil Szervezetek Szövetségének preferált szervezetté nyilvánításával kapcsolatos.” (2008. február 15-i közgyűlés jegyzőkönyve, 298. oldal.)
A Hit Gyülekezete szerződésmódosításának kérdését úgy szavazta meg 30 igen, 5 nem szavazattal, 6 tartózkodás mellett a közgyűlés, hogy szóba sem került, hogy ezt követően a Hivatal az egyházat preferált szervezetként fogja nyilvántartani.
Pedig egészen konkrétan így történt. A helyesen megfogalmazott határozati javaslat dacára, az elhibázott helyen történő előterjesztésnek köszönhetően a Hit Gyülekezete a hivatali nyilvántartásban preferált szervezetté vált és így be is került a négy évvel ezelőtti felülvizsgálati anyagba. Ha a csatolt SXC fájlt meg tudjuk nyitni vagy átkonvertáljuk még az is kiderül, hogy akkor pusztán egy adat, az utoljára elfogadott 2548 négyzetméter szerepelt csak benne.
A mostani előterjesztés hibái
A 2012. szeptemberi előterjesztés olvasója, aki a „preferált helyiségbérlők” köréről olvas, joggal feltételezheti, hogy épület is áll azon a területen, amit a Hit Gyülekezet bérel. Hiába szerepel ott a közpark kifejezés, oldalakon keresztül csak valódi helyiségekről volt szó előtte. Sőt, ha a kivonatolt táblázatot megnézzük, még az is feltűnhet, hogy több esetben, amikor változott a bérelt terület nagysága, akkor a bérlet időtartamát is mellétették, illetve könnyen rá lehet jönni, hogy a vastagon szedett változat a többi esetben a jelenleg is hatályosat takarja.
A 11-es tételnél viszont minden további nélkül gondolhatja azt a baktói viszonyokat nem ismerő olvasó, hogy két nem összefüggő területről van szó. Ha ebben rejlik a határtalan tájékozatlanság, akkor ez szerintem minden további nélkül vállalható. Ugyanis a nem egyértelmű táblázat szülte.
Mindezek után az LMP-t kicsit túlzás felkészületlenséggel vádolni. Ennek az egész folyamatnak a rekonstruálása nagyjából 10-12 órányi munkát vett igénybe és azon túlmenően, hogy legalább négy-öt ponton a polgármester és az alpolgármester(ek), illetve a Hivatal által elkövetett bakikra mutat rá, túlzottan sok értelme nem is volt.
Talán annyi, hogy most már végre valaki kimondhatja, hogy a Hit Gyülekezete nem preferált szervezet, nincsen olyan közgyűlési határozat amelyik annak nyilvánítaná. Preferált szervezetet preferált szervezettel sem mindig érdemes összevetni, de a Hit Gyülekezete ebben az esetben egy citromízű banán, amit végképp nem lehet összehasonlítani sem az almával sem a körtével. Az általa bérelt ingatlant más jogcímen bérli, bár időszerű lenne utánanézni annak, hogy vajon mennyinek is kellene lennie jelenleg a szerződésében foglalt bérleti díj mértékének.
Utolsó kommentek