Csatlakozz!

Hogyan csatlakozhatsz a levelező listánkhoz?
Töltsd ki egy bemutatkozót és szabadon felkerülhetsz!

Hogyan csatlakozhatsz a hírlevelünkhöz? Küldj e-mailt a következő címre: berta.arpad@lehetmas.hu

Hogyan lehetsz segítő?
Töltsd ki és küld el a segítői jelentkézési lapot ide: Csongrad@lehetmas.hu

Részletesbenn

LMP a Facebookon

LMP Csongrád megye

Ez a Lehet Más a Politika (LMP) párt Csongrád megyei csoportjának, aktivistáinak, lelkes segítőinek, és a párttal szimpatizálóknak egy közösségi felülete. Itt juthatsz hozzá a fontosabb helyi, ill. regionális LMP-s hírekhez, valamint itt folytathatsz igazi párbeszédet a közügyeinkről velünk Csongrád megyei LMP-sekkel. Futtassuk fel a blogot, hogy bárki aki valamilyen módon közeledne felénk, az megtaláljon, megismerhessen minket!

LMP a Twitteren

Utolsó kommentek

  • KaszaP: Tisztelt Kuris Úr! Amikor Tatár Gábor a minap jelezte, hogy milyen támadás érte a legutóbbi képvis... (2011.09.17. 05:09) A Birodalom visszavág
  • Tatár Gábor: Tisztel Kuris úr! Nem szeretem magam ismételni - de úgy látszik kénytelen leszek. A teljesség ked... (2011.09.16. 17:14) A Birodalom visszavág
  • kuris: Tisztelt KaszaP! A felszólalásból egyértelműen kiderült, hogy Tatár úr azon kijelentése, hogy fun... (2011.09.16. 11:28) A Birodalom visszavág
  • arphead_: Kedves Anikó ne bánkódj, készült videofelvétel a fórumról, amit nemsokára, ha minden összejön, akk... (2011.05.06. 21:03) Zöld Fórum Szegeden: Vita az atomenergiáról
  • .ani: Sziasztok! Nagyon sajnálom, hogy nem tudtam róla - ma láttam meg véletlenül - mert biztos ott lenn... (2011.05.04. 13:57) Zöld Fórum Szegeden: Vita az atomenergiáról
  • Utolsó 20

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Címkék

176 (1) 2010 (3) 2011 (1) 4% (2) 7 (1) a (1) adórendszer (1) ajánló (3) ajánlószelvény (3) aláírásgyűjtés (1) alakuló ülés (3) alapszabály (1) álbaloldal (1) alkotmánytúrné (2) átláthatóság (5) atomenergia (2) átvilágítás (1) bács kiskun megye (1) barátság (2) béke (2) békés megye (1) belvárosi mozi (1) berta árpád (1) beruhazasok (1) bizottságok (1) botka (10) budapest (2) cenzúra (1) cirkusz (1) csató józsef (1) csongrád megye (9) delmagyar.hu (2) demagógia (1) démász (1) demokracia (2) demonstráció (2) döntéseink indoklása (8) dr kasza péter ferenc (4) dugonics tér (4) egp (1) elemzés (2) eli (1) előregisztráció (1) előterjesztések bemutatása (10) erősödés (1) esemény (1) fidesz (1) fideszesek (1) fogadóóra (1) fogadó óra (1) földkérdés (2) forum (2) fsf (1) fűre lépni szabad (1) gál anita (1) gazdaságélénkítés (1) globális felmelegedés (2) gnd (1) gnu (1) grand café (1) green new deal (1) gyász (1) gyermekotthon (2) győztünk (2) hajléktalanok helyzete (1) hámori hanna (1) harmadik (1) hatalommal való visszaélés (1) heiszler vilmos (1) helyi ügyek (30) helyi választási bizottság (1) hit gyülekezete (1) híuzles (1) hódmezővásárhely (2) Hódmezővásárhely (1) hoffman rózsa (1) hőmérő (1) homokhátság (1) időközi polgármester választás (1) igenlehet (1) ilyenmégnemvolt (1) indulhatunk (1) inforadio (1) jános (1) jegyzőkönyv (2) jobbik (3) kampány (9) kampányértékelés (1) kampanyzaro (3) kasza péter ferenc (2) keresztúri farkas csaba (1) kilakoltatás (2) kitelepülések (2) klímarobbanás (1) klub (3) koldusrendelet (1) költségvetés (3) konferencia (1) kongresszus (4) kopogtatócédula (5) kormánytisztviselői (1) környezetvédelem (7) közgyűlés (2) közmeghallgatás (1) kultúra (2) ladányi lászló (1) lázár (2) lázár jános (1) lehet (1) lehetmas (1) ligetfürdő (2) lmp (58) m43 (1) majális (1) malovics (14) manipuláció (1) március 15 (2) margoczi katalin (8) margóczi katalin (11) más (1) médiabotrány (1) megjegyzés (1) munkahelyek (1) munkahelyteremtés (2) művészetek palotája (1) népszavazás (2) nógrádi zoltán (1) nyelvtörvény (1) nyílt levél (3) nyilvánosság (1) oktatáspolitika (1) oláh péter (2) önkéntes (1) önkormányzati fórum (1) önkormányzati frakció (2) önkormányzati választás (6) osztolykán ágnes (1) ovb (1) pancs (1) parlament (2) pénzügyi bizottság (1) philippe lamberts (1) plakát (1) politika (4) preferált szervezet (1) programajánló (2) publikáció (4) regisztráció (1) részvétel (1) részvételi demokrácia (2) róna péter (1) ruzsa (1) saab (1) sajtó (7) sajtóvisszhang (1) schiffer andrás (1) solymos lászló (1) szabad szofver (2) szabó dániel (6) szeged (42) szegedi (1) szegedi közgyűlés (31) szeged program (2) szégyenlista (1) szentes (2) szentistványi istván (23) szeretet (1) szervác attila (1) színház (1) szmsz (1) találkozó (9) tápé (1) társadalmi részvétel (2) tatár gábor (1) térkép (1) tik (1) tisza (1) tisztújítás (3) törvény (3) ubuntu (1) ügynökakták (1) új városrész (1) utcán alvás (1) vágó gábor (4) választás (1) választmány (3) védőoltás (1) vélemény (1) vidékfejlesztés (2) visszaszámlálás (1) vitaklub (1) zöldterületek védelme (2) zöld fordulat (4) zöld fórum (4) zöld new deal (2) Címkefelhő

Friss topikok

2011.11.07. 20:07 Főszubjektív

A szegedi politikai elit összezárt: a 2 nagy párt a legnagyobb egyetértésben küldte padlóra a helyi demokráciát

2011 szeptember 30-án a közgyűlés 2 nagy pártja bevezette Szegeden a jogszabályok tervezeteinek internetes felületen történő véleményeztetését. Ez a látszólag demokratikus intézkedés azonban nem a helyi demokrácia megújítását, hanem éppen ellenkezőleg, annak kiüresítését szolgálja, hiszen (1) csak a rendeletek végső szövegét és csak 7 napig lehet véleményezni, szemben az LMP-s módosító javaslattal, amikor hónapok/évek álltak volna rendelkezésre, (2) az internetes hozzászólások polgármesteri szabályozása tág teret hagy a manipulációnak, szemben az LMP-s módosító javaslattal, (3) az LMP-s javaslattal ellentétben a hozzászólások átlátható moderálása helyett átláthatatlan cenzúra valósul meg, (4) az internetes hozzászólások az LMP-s módosító javaslattal ellentétben a városi honlapról utólag eltávolításra kerülnek, (5) az LMP-vel ellentétben a polgármester bizonyos rendeleteket esetében csorbítja a szegediek véleményezési jogát és (6) a polgármester az LMP-s kezdeményezéssel ellentétben a bizottsági munkát nem „nyitja ki” a szakértők és civilek számára, hanem továbbra is az általa irányított Polgármesteri Hivatal dominanciája alatt hagyja.

A fenti anomáliákat próbálta volna az LMP egy módosító javaslattal megszüntetni, hogy az SZMSZ módosítása a helyi demokrácia kiüresítése helyett annak megújítását szolgálja. A nagy pártok azonban gyakorlatilag egyhangúlag elutasították az LMP módosító javaslatát, ami azt mutatja: a döntéselőkészítés és döntéshozatal átláthatóvá tétele egyaránt sérti a nagy pártok érdekeit. Lehullt tehát a lepel: szegedi politikai elit végre kimutatta foga fehérjét és összezárt.

A 2011 szeptember 30-i szegedi közgyűlésen az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatára vonatkozó, a közgyűlés által megszavazott polgármesteri előterjesztés Szeged MJV szervezeti és működési szabályzatát bevezette a jogszabályok tervezeteinek internetes felületen történő véleményeztetését.

            Ez innentől kezdve Szegeden nem történik másként, mint hogy 14 nappal az adott rendeletekről történő végső szavazás előtt a városi honlapra felkerülő rendelettervezeteket a város – vagy a polgármesteri előterjesztés hiányosságai következtében más városok – lakói mintegy kommentelés jelleggel „véleményezhetik”. Tehetik ezt 7 napon keresztül, hogy aztán a rendelettervezetet tárgyaló közgyűlésig fennmaradó hét napban az előterjesztő még beépíthesse a beérkező vélemények közül azokat, amelyek tetszenek neki. Fontos még tudni, hogy a rendeletek véleményezése annyiban nem „szabad”, hogy a kommentek  - a polgármesteri előterjesztés hiányosságai miatt szabályozatlanul - cenzúrázhatók, majd a rendelettervezet elfogadását követően azok az önkormányzat honlapjáról gyorsan törlésre is kerülnek.

            Megújult hát a demokrácia Szegeden, gondolhatnánk. Éljen a Polgármester, aki nagy kegyesen elhozta ezt nekünk. Sajnos azonban a helyzet nem ilyen egyszerű – sőt, pontosan ennek ellenkezője történt.

            Érkezett ugyanis egy LMP-s módosító indítvány a polgármesteri előterjesztéshez , amit sajnos a 2 nagy párt teljes egyetértésben – egyetlen fideszes képviselő, Juhász Gyula kivételével – leszavazott. Nézzük meg tehát, hogy mi az, amire „nem”-et mondtak a nagy pártok szegedi frakciói:

  1. Az LMP a polgármesteri előterjesztéssel ellentétben a társadalmi egyeztetést már a koncepció fázisában kiterjesztette volna a munkatervben szereplő rendeletalkotási feladatokra. Míg a polgármesteri előterjesztés értelmében 14 nappal a végszavazás előtt 7 napig véleményezhetik a szegediek a rendelettervezetek végleges szövegét, és az észrevételek beépítésére az illetékeseknek 7 napja marad, addig az LMP-s előterjesztés értelmében a véleményezés a fentiek mellett a rendeletek megalkotásának kezdeti fázisában (adott estben hónapokkal, évekkel korábban) megtörténne, ráadásul nem csak a végleges, sokak számára nehezen dekódolható szakszöveget lehetne (lehetett volna) véleményezni, hanem a sokkal közérthetőbb koncepciót is. A vélemények beépítésére nem pusztán 7 nap állna rendelkezésre – ami lássuk be, nevetséges, ennyi idő alatt érdemi változtatások eszközölése nem lehetséges –, hanem hosszú hónapok/évek.
  2. A véleményező beazonosítására a polgármesteri előterjesztésben szereplő név és az e-mail cím megadása az LMP-s előterjesztés szerint kiegészült volna a lakcímmel. Mindannyian ismerjük egyrészt azt a jelenséget, amikor valaki adott cikkhez/témához több névről és e-mailcímről szól hozzá, valamint a „bérkommentelés” jelenségét is, amikor is valakiket megfizetnek bizonyos típusú vélemények/kommentek gyártásáért. A polgármesteri előterjesztés mindkét jelenségnek tág teret ad, ami nem csoda, hiszen a manipulációs lehetőségek meghagyása közvetlen érdeke a polgármesternek: aki egy több mint 500 fős polgármesteri hivatal és évente majd 70 milliárd Ft fölött diszponál, annak egy ilyen szabályozás nagyon jó teret teremt a manipulációra. Ehhez képest az LMP-s javaslat értelmében a kommentelőknek lakcímüket is meg kellene adniuk személyes adatként a kommentelés érdekében, amely e manipulációs teret töredékére csökkentené, hiszen innentől kezdve lényegesen kockázatosabb lenne mind a felhasználónevek egy személy általi legyártása, mind pedig a bérkommentelés. Arról nem is beszélve, hogy a lakcímek alapján ki lehetne szűrni a nem szegedi kommentelőket.
  3. A polgármesteri előterjesztés nem szabályozza a hozzászólások moderálását – az LMP szerint ezt átlátható módon szabályozni kellene. A polgármesteri előterjesztés értelmében 2 lehetőség van: vagy a jegyző felelőssége a moderálás, vagy pedig ez a Polgármester által kijelölt személy/szervezet által, átláthatatlan módon történik. Annak elismerése mellett, hogy ilyen esetben bizonyos típusú (pl. gyalázkodó) vélemények eltávolítására szükség lehet,  az eltávolítás (gyakorlatilag: cenzúra) megoldás nyilván nem jó, hiszen vagy (1) egy elvileg nem önkormányzati döntéseket meghozó intézményt (jegyző) bíz meg a moderálással, vagy (2) átláthatatlan módon gyakorolhat cenzúrát a Polgármester, például az ő munkáját segítő politikai grémium, a Polgármesteri Kabinet által. Ugyanakkor mivel a kommentek/vélemények eltávolítása önkormányzati jellegű döntés, mindenképpen az lenne a tisztességes, ha az átláthatatlan polgármesteri cenzúra helyett e folyamatot átláthatóan szabályoztuk volna – mint ahogyan azt az LMP javasolta.
  4. A polgármesteri előterjesztés szerint a véleményeket az önkormányzati honlapról a rendelet elfogadását követően eltávolítják – az LMP-s módosító indítvány szerint az információszabadság miatt szükséges, hogy mind a tervezetek mind a rájuk érkezett vélemények utólagosan is visszakereshetők legyenek. E pont annyira triviális, hogy nem kell magyarázni: miért nem szolgálja a polgármesteri javaslat az átláthatóságot és társadalmi kontrollt, és miért szolgálja azt az LMP-s módosító.
  5. A polgármesteri előterjesztés négy tárgykört – (1) városi költségvetés, (2) helyi adók, (3) az önkormányzat szervezeti és működési szabályzata és (3) a köztisztviselők munkavégzésével és juttatásaival kapcsolatos rendelet-tervezet – indoklás nélkül kivon a szabályozás, azaz a köz általi véleményezés alól. Ehhez képest az LMP-s előterjesztés ezek közül hármat bevon a szabályozás alá, egyet pedig – városi költségvetés – az önkormányzati törvény megszületéséig a szabályozás alól kivonva tart. Azaz míg a Polgármester szerint a helyi lakosoknak nincs beleszólása a fenti témákba, az LMP szerint van. A költségvetés kapcsán az LMP-s javaslat is megengedőbb, ám csak rövid távon, hosszabb távon azt is bevonná a véleményezendő rendeletek körébe. Az LMP rövid távú „engedékenységének” oka az, hogy a Parlament most fogja elfogadni az új önkormányzati törvényt, ami olyan bizonytalanságot eredményez, hogy sajnos a jövő évi helyi költségvetés részvételi tervezése gyakorlatilag jelenleg nem lehetséges.
  6. Végül a Polgármester javaslatából teljesen hiányzik az, amire az LMP-s előterjesztés lehetőséget teremtene, nevezetesen: az önkormányzati bizottságok számára teremtsünk lehetőséget stratégiai partnerségek kialakítására. Hiányzik ez a polgármesteri előterjesztésből annak ellenére, hogy (1) az önkormányzati bizottságok az önkormányzati munka fontos döntéselőkészítő terepei, (2) ezekben jelenleg a dicséretes kivételektől eltekintve finoman szólva sem szakemberek – hanem pártpolitikai delegáltak, és a kettő ritkán esik egybe.. - ülnek, és (3) a helyi aktív civileknek jelenleg nagyon kevés lehetőségük van a bizottsági munka befolyásolására. Az LMP-s módosító javaslat előnye tehát kettős lett volna: (1) a bizottságokat megtöltötte volna szakmaisággal, és (2) a helyi ügyek iránt érdeklődő szakmai- és civilszervezeteknek teret adott volna ezen ügyek befolyásolására. Nyilvánvaló ugyanakkor, hogy ez a Polgármesternek nem érdeke, hiszen így marad minden a régiben: továbbra is a Polgármesteri Hivatal Polgármester és Bizalmasai által szelektált és felkent munkatársai (szakértői) tetszelegnek a bizottságok előtt szakértői szerepben.

 

Látható tehát: a Polgármester előterjesztése és az LMP-s módosító közti különbség ég és föld a helyi demokrácia szempontjából. Az is látható: az LMP-s módosító szolgálja a helyi demokráciát, míg a polgármesteri javaslat azt ügyesen kiüresíti, a döntéselőkészítés monopóliumát továbbra is meghagyja a Polgármesternél.

            Ezt nagyjából eddig is tudtuk. Az azonban talán meglepőbb: az MSZP és a Szabad Város (amely név e döntés eredményeképpen új, különösen pikáns megvilágításba kerül) frakciók mellett az LMP-s módosítót a Fidesz is egyhangúlag – Juhász Gyula kivételével – elutasította. Innen látható tehát: a döntéselőkészítés és döntéshozatal átláthatóvá tétele egyaránt sérti a nagy pártok érdekeit. Nekik az a jó, ha egymással birkózgatnak a szegedi költségvetés kisebb és nagyobb, néhány millióstól több százmilliós összegig terjedő morzsáiért, de az már kőkemény érdeksérelem lenne, ha mindezt a szegedi közvélemény erőteljesebb felügyelete mellett kellett volna megtenniük.

            Ezért lehet az, hogy az MSZP-s és Szabad Városos balhorog („nem” szavat) és a Fidesz-KDNP-s jobbegyenes (diszkrét „tartózkodom”)  együtt küldte padlóra az LMP-s javaslatot – és ezáltal a helyi demokrácia megújításának, kiterjesztésének kísérletét.

            Lehullt tehát a lepel:  szegedi politikai elit végre kimutatta foga fehérjét és összezárt.

 

A szegedi politikai elit összezárt: a 2 nagy párt a legnagyobb egyetértésben küldte padlóra a helyi demokráciát

Megosztás

Szólj hozzá!

Címkék: részvételi demokrácia átláthatóság helyi ügyek szegedi közgyűlés társadalmi részvétel


A bejegyzés trackback címe:

https://lmpszeged.blog.hu/api/trackback/id/tr903361817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása