Frakciót alakított a Szabad Város Egyesület a szegedi közgyűlésben. A frakcióalakításhoz legalább három képviselő kell, az önkormányzati választáson jelölőszervezetként egyáltalán nem szereplő egyesületnek pontosan ennyi tagja (Kenyeres Lajos és Kormos Tibor egyéniben, Nagy Sándor listán) jutott az MSZP-Összefogás Szegedért zászlaja alatt a Közgyűlésbe. Kenyeres és Kormos összesen 2789 voksot szereztek. Kérdés, hogy ezek hány százaléka köszönhető a személyüknek és mennyi a nevük mellett szereplő MSZP logónak.
Az LMP egyetlen egyéni mandátumot sem szerzett, a tizennyolc egyéni jelöltre, akik a párt nevében mérették meg magukat összesen 2959-en szavaztak. Ez egyetlen listás mandátumra volt elég. Faramuci dolog a választási matematika.
| Lista neve | x | x/3 | x/5 | x/7 | x/9 | x/11 | ||
1 | MSZP/ÖSZE | 12859 | 4286,333 | 2571,8 | 1837 | 1428,778 | 1169 | ||
2 | Fidesz | 10871 | 3623,667 | 2174,2 | 1553 | 1207,889 | 988,2727 | ||
3 | Jobbik | 3245 | 1081,667 | 649 | 463,5714 | 360,5556 | 295 | ||
4 | LMP | 2956 | 985,3333 | 591,2 | 422,2857 | 328,4444 | 268,7273 | ||
|
|
|
|
|
|
|
| ||
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
5%-os küszöb: | 1546 |
| 10%-os küszöb: | 3092 | |||||
A listás mandátumok kiszámítási módja. |
|
Az egyéni mandátumok túlsúlya folytán a kisebb egyesületeknek esélyük sincs listás helyet szerezni és még az 5%-os támogatottság is csak egy képviselői helyet eredményez. Holott az egyes listák mögött csapatmunka áll, a város egészére nézve irányadó koncepció és kivételes esetben program.
Listás mandátumot összefogásban is nehéz szerezni, a nyári törvénymódosítás ugyanis bevezette a töredékszavazatok 5%-ához kötött bejutási küszöböt. Közös lista esetében ez két jelölőszervezetnél 10%, háromnál 15%. Nem is meglepő, hogy a Fidesz önállóan állított listát, amelyen számos KDNP-s jelölt is szerepelt, illetve több kereszténydemokrata indult fideszes színekben egyéniben is. Az előzetes várakozások szerint még az is előfordulhatott volna, hogy minden körzetet megnyernek a kormánypártiak, a magam részéről én sem számoltam háromnál több szocialista egyéni sikerrel. Utóbbi esetben egy közös Fidesz-KDNP lista valószínűleg nem érte volna el a rá irányadó 10%-os küszöböt. A KDNP tehát kimaradt a jelölőszervezetek közül, valószínűleg azért, hoyg nehogy elvesszenek a töredékszavazatok.
Miért nem lett a KDNP-nek frakciója? Ezt a legújabb fideszes SZMSZ-módosító javaslat tükrében könnyű megmagyarázni: a legnagyobb frakció vezetőjének speciális előjogai vannak a szegedi közgyűlésben, a javaslat ezeket nagy mértékben bővíteni kívánja.
Miért lett az SZVE-nek frakciója? Nem meglepő, hogy a képviselőcsoport megalakulását csak az alakuló közgyűlés után jelentették be. Az egységes Fidesz képviselőcsoport létrejöttével az MSZP elvesztette a legnagyobb frakció esélyét, így könnyen megválhatott a három ex-SZDSZ-es képviselőtől.
Az önálló frakció ugyanis extra megszólalási esélyt jelent. Frakciónként a vita elején 6 perces hozzászólásra, a vita lezárást után 2 perces ügyrendi, illetve 3 perces ún. frakció-hozzászólásra ad lehetőséget a hatályos SZMSZ. Mindez a frakcióhoz nem tartozó képviselőket (jelenleg) nem illeti meg.
A méltánytalan helyzet ellen a most folyó, enyhén szólva is kacifántos SZMSZ-módosítgatási procedúra során Szentistványi István három módosító javaslatot is benyújtott, melyek indokolásában az LMP (és ezáltal a Jobbik!) listán szerzett mandátumaira tekintettel a fenti esetekben a frakcióhoz nem tartozó képviselők számára is szeretné elérni a többlethozzászólások jogát. Mondanom sem kell, hogy ezek a javaslatok nem Szentistványi István egyéni gondolatai, megfogalmazásuk mögött valódi csapatmunka van. Ugyanakkor tartalmaznak utalást arra is, hogy amennyiben a jövőben valaha bejut még független képviselő a szegedi közgyűlésbe, őket sem lenne ildomos ilyen módon hátrányosan megkülönböztetni. Mindez persze vita tárgyát képezheti, kíváncsian várom, hogyan dönt a közgyűlés szerdán.
Utolsó kommentek