Szervezetünk e megkeresések kapcsán áttekintette, hogyan alakult az utóbbi időben a szegedi „vizes helyzet”. E helyzetértékelés alapján megoldási javaslatokkal is élünk a kialakult helyzet rendezése, azaz a szegedi lakosok széles rétegeinek vízhez, különösen pedig a termál- és gyógyvízhez kapcsolódó rekreációs, (tömeg)sport és egészségügyi, illetve gyógyászati szolgáltatásokhoz való hozzáférésének javítása érdekében. Helyzetfeltárásunk, illetve javaslataink három vízzel kapcsolatos alapvető szükséglethez kapcsolódnak, melyek: a vízhez kapcsolódó tömegsport-lehetőségek (gondolván itt elsősorban az – például iskolai – úszásra), a vízhez kapcsolódó egészségügyi szolgáltatások (pl. gyógyúszás, termálvízhez kapcsolódó egészségügyi szolgáltatások), illetve a rekreációs (fürdőzés, strandolás) lehetőségek. Az elemzés során kiemelt figyelmet fordítunk az ún. Napfényfürdő-beruházásra, mert ez az, amelyik e lehetőségeket az utóbbi időben leginkább megváltoztatta, illetve amely jelenlegi is a figyelem homlokterében van. Emellett kitérünk a Partfürdő és a Tisza szegedi szakaszának hasznosításának kapcsolódó aspektusaira is.1
1. A Napfényfürdő-beruházás
Az érintett fejlesztés folyamata során a beruházás szegedi lakosokra gyakorolt hatásaival kapcsolatban a városban homlokegyenest ellenkező álláspontokkal találkoztunk. Az optimista álláspontot a beruházó (Hülvely István) és az önkormányzat (Botka László) képviselték. A minket megkereső lakosok közül többen úgy emlékeznek, hogy Botka ígéretei értelmében a régi SZUE-t a szegediek az átalakítás után a régi szolgáltatásokkal és a régi árakon vehetik igénybe.
A másik, elsősorban a Védegylet Egyesület szegedi csoportja és az aggódó helyi lakosok, fürdőhasználók által képviselt álláspont sokkal szkeptikusabb volt a fejlesztés hatásainak megítélésében.2 E szkepticizmusra okot adott a beruházásban érdekelt felek közti együttműködési megállapodás is, amely mindösszesen egy rövid és bizonytalan kitételt tartalmaz a szegedi lakosok átalakítás utáni lehetőségeit illetően:
„Felek megállapodnak abban, hogy a Projektcég a Ligetfürdő üzemeltetése körében az ún. SZUE medence kedvezményes használatát biztosítja a lakosság számára, illetve ugyanitt továbbra is lehetővé teszi a kedvezményes sport- és oktatási célú igénybevételt az üzemeltetés Projektcég részére történő átadásától számított legalább 5 (öt) éves időtartamig.” (Idézet a HUNGUEST Hotels Szállodaipari Zártkörűen Működő Részvénytársaság , Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata és a Szegedi Fürdők Kft. közt létrejött együttműködési megállapodásból.)
1.1. A jelenlegi és múltbeli hozzáférési lehetőségek
A jelenbeli és múltbeli hozzáférési lehetőségekkel kapcsolatban két dimenzióban vizsgálódunk: egyrészt a szolgáltatások árában (jegyárban) bekövetkezett változásokat, másrészt pedig a szolgáltatások összetételében bekövetkezett változásokat (azaz hogy adott belépőjegyek mire jogosítják fel vásárlójukat). Elemzésünk célja az, hogy értékeljük: az átalakítás előtti szolgáltatási körrel kapcsolatosan a szegedi lakosok hozzáférési lehetőségeinek tekintetében milyen változások következtek be.
Általános jegyárak
„Szegedi kedvezmény: Szegedi lakosoknak - munkanapokon - hétfőn egész nap, keddtől péntekig 13.00 óráig, vasárnap 16.00 órától 15% kedvezményt biztosítunk a belépő árakból. A csendes wellness-szel kombinált alapjegy esetén a szegedi kedvezmény mértéke 500 Ft. A kedvezmény lakcím kártya bemutatása esetén vehető igénybe. Az úszómedence + strand (SZUE) jegy ára eleve a korábbi kedvezményes árak alapján került kialakításra, ezért ebből további kedvezményt nem biztosítunk. Külön a gyógymedence jegyre (az alapjegy tartalmazza a fürdőtérben található gyógymedencék igénybevételét) és külön a csendes wellness jegyre nem érvényesíthető a szegedi kedvezmény.” (http://www.napfenyfurdoaquapolis.com/hu/arak/, letöltve: 2010-06-10)
Látható tehát, hogy a szegedieket összesen 15% kedvezmény illette meg, azonban nem minden időpontban, a potenciálisan frekventáltabb időpontokban (hétköznap délután és a hétvége legnagyobb részében) ilyen kedvezményről nem beszélhetünk a szolgáltatások teljes skálájára vonatkozóan. A szegedi panaszoknak (és feltehetően az elégtelen keresletnek) köszönhetően3 a szegedi kedvezmény mértéke nőtt: „A szegedi kedvezmény mértékét 15 %-ról 20 %-ra emeltük és a korábbi időkorlátot (hétfő egész nap, kedd-péntek 13.00-ig, vasárnap 16.00-tól) 2010. szeptember 30-ig felfüggesztettük.” (http://www.napfenyfurdoaquapolis.com/hu/fooldal/)
Ha ezt összevetjük a fürdő alapjegyeire vonatkozó árakkal (1. táblázat), akkor kiszámolhatjuk, hogy egy kétgyermekes család egy szombati napot (amennyiben a gyermekek 12 évnél fiatalabbak és 4 éves kornál idősebbek) 12.000 Ft-ért tölthet el a komplexumban. (Az átalakítás előtt ez az összeg – bár a régi „Gomba” szolgáltatásaival, nem pedig az új szolgáltatásokkal – mintegy 3600 Ft volt, 1100 Ft-os teljesárú, és 700 Ft-os kedvezményes belépőárakkal számolva). Ha a gyermekek közül az egyik 12 évesnél idősebb, akkor 13.400 Ft, két 12 évesnél idősebb gyermek esetében pedig 14.800 Ft. Ez az összeg a szegediek kedvezménye által 20%-kal alacsonyabb lehet, azaz még a legkedvezőbb esetben is alig megy 10.000 Ft alá.
1. táblázat: Az alapjegyek4 árai a Napfényfürdőben
| NAPIJEGY | DÉLELŐTT | DÉLUTÁN | KEDVEZMÉNY | Időtúllépés* | Hétvégi |
FELNŐTT | 4 000 Ft | 2 500 Ft | 3 200 Ft |
| 25 Ft/perc | 0% |
GYERMEKJEGY 4-12 év | 2 000 Ft | 1 250 Ft | 1 600 Ft | 50% | 25 Ft/perc | |
NYUGDÍJAS ÉS | 3 400 Ft | 2 125 Ft | 2 720 Ft | 15% | 25 Ft/perc |
*Az időtúllépés összege a csendes wellnessre vonatkozóan 30 Ft/perc.
A régi SZUE szolgáltatásai
A fentieknél kedvezőbb feltételekkel vehetik igénybe a szegediek (is) a régi SZUE területét (2. táblázat). A szegedieknek egy délelőtti úszás 850 Ft-ba, míg egy délutáni (16 óra utáni) úszás 1000 Ft-ba kerül. Ha valaki 13 és 16 óra közt szeretne úszni, az ezt 1500 Ft-ért teheti meg. Ugyanez igaz azokra is, akik nem pusztán úszni, hanem strandolni szeretnének.
Ezen a helyzet a most bevezetett úszójegy5 annyit változtat, hogy reggel 8 óra előtt és este 7 óra után (mindkét esetben maximum 120 perc időtartamra) 600 Ft-ért lehet úszni. Ez a korábbi 500 Ft-os (illetve az átalakítás megkezdésével 450 Ft-os) úszójegyhez képest két szempontból jelent változást: egyrészt 20%-os (az átalakítás megkezdéséveli árhoz képest 33%-os) drágulást jelent, másrészt a régebbi úszójegy a reggel 8 előtti periódus mellett nem pusztán este 7 óra után, hanem már délután 4 óra után lehetővé tette a kedvezményes feltételekkel történő úszást.6 Az úszás (illetve rendszeres gyógyvízhasználat, illetve fürdőzési lehetőség) nem emiatt drágult meg elsősorban, hanem egyrészt azért, mert a SZUE belépő nem jogosít a termálvizes/gyógyvizes medencék használatára, másrészt eltörölték a „hagyományos” idénybérleteket, amikről a későbbiekben írunk.
2. táblázat: A SZUE szolgáltatásainak (Úszómedence, tanmedence, strand) 7 árai a Napfényfürdőben
| NAPIJEGY | DÉLELŐTT | DÉLUTÁN | KEDVEZMÉNY | Időtúllépés | Hétvégi felár |
FELNŐTT | 1 500 Ft | 850 Ft | 1 000 Ft |
| 10 Ft/perc | 0% |
NYUGDÍJAS ÉS GYERMEKJEGY | 750 Ft | 425 Ft | 500 Ft | 50% | 10 Ft/perc | |
IFJÚSÁGI JEGY | 1 050 Ft | 595 Ft | 700 Ft | 30% | 10 Ft/perc | |
Öltöző szekrény | 200 Ft | 200 Ft | 200 Ft |
|
|
|
*Május 1 és szeptember 15. között 7.45-ig az öltözőszekrény használata díjmentes. A korábban is alkalmazott "mobil fogasos" ruhatárolás díjmentes.
E jegyárak kapcsán fontos még hangsúlyozni, hogy a SZUE jelenlegi szolgáltatásai bizonyos szempontból lényegesen alacsonyabb rendűnek tekinthetők a korábbi szolgáltatási körhöz képest, tekintettel arra, hogy a SZUE-s jegyekkel a korábbi szolgáltatások közül nem vehető igénybe egyetlen termálvizes medence sem. A termálvizes medence igénybevételéhez egy plusz 1000Ft-os (korábban 1300Ft-os8) jegy szükséges (ez a szegedi kedvezmény érvényesítésével jelenleg 800 Ft-ba kerül). Azaz a régi – és Hülvely és Botka által beígért – szolgáltatásokat a szegediek (a szaunával még nem is számolva, mivel a SZUE jeggyel igénybe vehető szauna a fürdőhasználók elmondása szerint egyelőre nem működik, és esetleges/időszakos a kinti csúszda működése is) az anyagi szempontból legkedvezőbb esetben – nagyon korlátozott időszakokban, amikorra az úszójegy érvényes – maximum 120 perc időtartamig 1400 Ft-ért vehetik igénybe. Ha pedig ezt nem korareggel, vagy későeste szeretnék megtenni, akkor ez 1650 (délelőtti igénybevétel esetén) és 2300 Ft (egész napos igénybevétel esetén) közt változik, a korábbi egész napra érvényes 1100 Ft-os ár helyett. A teljesárú, teljes napra vonatkozó, termálvíz használatára is jogosító belépő tehát több mint 100%-kal drágult a szegedi kedvezménnyel is (1100 Ft-ról 2300 Ft-ra).
Jegyek nyugdíjasoknak
A nyugdíjas kedvezmény feltétele nyitás után egy darabig a nyugdíjas igazolvány bemutatása és nőknél 62 év, férfiaknál 65 év betöltött életkor volt. E feltételek meglétének igazolása nélkül a kedvezmény nem járt. Lakossági nyomásra ezt módosította az üzemeltető, a nyugdíjas belépőknél alkalmazott korhatár korrigálásra került (nőknél 60, férfiaknál 62 év betöltött életkor), amely a jelenleg érvényben lévő öregségi nyugdíjkorhatárral van összhangban.9
Ugyanakkor a fenti szabályozás még mindig problematikus, mivel az LMP-t megkereső lakosok elmondása szerint egyidejűleg írja elő a korhatár betöltését, és a nyugdíjas-igazolvány meglétét a kedvezmény feltételeként. Ezáltal a rokkantnyugdíjasok gyakorlatilag kiszorulnak a kedvezményezettek köréből.
Bérletek
A szegediek hozzáférési lehetőségeit a fenti drasztikus jegyáremelkedéseken kívül leginkább a bérletekkel kapcsolatos feltételek megváltozása érinti hátrányosan. Ezzel kapcsolatban a következő a jelenlegi helyzet:
1. A bérletekre szegedi kedvezmény nem érvényesíthető.
2. A nyitás után egy darabig idénybérlet nem létezett, csupán egy 10 alkalomra szóló bérlet, amely 30 naptári napon belül 10 alkalommal történő belépésre jogosított, amelyért a vendég csak a normál ár kilencszeresét fizeti.
3. Szintén lakossági nyomásra „kibővítettük a SZUE strandbérletek körét, már kapható a SZUE + strand idénybérlet. Vegye meg most idénybérletét, ne álljon sorba nap mint nap a belépőért! Az 50 alkalommal történő belépésre jogosító óráért mindössze a normál ár negyvenszeresét kell fizetni. Érvényes kizárólag a SZUE + strand felnőtt belépőkre, a nyári időszakban (szeptember 15-ig). Az idénybérlet vásárlása esetén a feltöltött órát hazaviheti, illetve azt az utolsó igénybevételt követően a kilépő kapu elnyeli. A százalékos kedvezmények a bérletekre nem érvényesíthetők.” (http://www.napfenyfurdoaquapolis.com/hu/fooldal/)
A rendszeres fürdőhasználóknak első látásra a legnagyobb könnyebbséget a 3. pontban említett idénybérlet jelenti. Ennek segítségével ugyanis egy úszás/fürdés átlagos költsége 1200 Ft/fő lesz (1500*40/50). Ez azt jelenti, hogy e bérlettel a Ligetfürdő korábbi szolgáltatásainak egy részét (mivel a szauna még nem üzemel, a termálvízért pedig alkalmanként plusz 1000 Ft-ot kellene fizetni) nagyjából reáláron vehetik igénybe a Szegediek, amennyiben normaként a korábbi 1100 Ft-os strandbelépőt használjuk.
Teljesen más azonban a kép, ha a szegediek korábbi bérletlehetőségeiből indulunk ki (ezt tekintjük normának). Ebben az esetben brutális mértékű drágulást tapasztalhatunk, és így a 3. pontban említett új bérletkonstrukció tulajdonképpen érdemben nem könnyít a rendszeres fürdőhasználók hozzáférésén. Az átalakítás előtt a SZUE idénybérleteinek (amelyek a sátras, illetve sátor nélküli időszakra vonatkoztak, azaz két idénybérlet fedte le a teljes évet) árai a Ligetfürdő használóinak elmondása szerint az alábbiak voltak:
Teljesárú idénybérlet: 32000 Ft
Kedvezményes idénybérlet: 25000 Ft
"Rokkantbérlet" (mozgássérült igazolvánnyal rendelkezők részére): 10000 Ft
Azaz, teljesárú bérlettel számolva ha valaki minden nap (sportolási, rekreációs vagy gyógyászati céllal) igénybe vette a Ligetfürdő szolgáltatásait, akkor az alkalmanként kevesebb, mint 200 Ft-ba került (32000 FT/180 alkalom), a többi esetben pedig még kedvezményesebb volt a hozzáférés lehetősége. Ha valaki minden második nap használta a létesítményt, akkor ezek az értékek a duplájukra emelkednek, de még mindig rendkívül kedvezményesek a jelenlegi árakhoz képest.10 Arról nem is beszélve, hogy a régi bérlet a termálvizes/gyógyvizes medencék használatára is feljogosította birtokosait. A jelenlegi bérlettel együtt is a SZUE és a termálvizes medence használata együttesen alkalmanként 2000 Ft-ba kerül a szegedieknek, ami 900%-os áremelkedést jelent az azt mindennap használó bérletesek számára, és 450%-os emelkedést a minden másnap használóknak.
1.2. Összegzés - Napfényfürdő
Összességében tehát a Napfényfürdő-beruházás Szegediek fürdőhozzáférési-lehetőségeire gyakorolt hatásaival kapcsolatban elmondható, hogy a fürdőkomplexum azon részének meglátogatása, amely „emelt értékű” szolgáltatásnak tekinthető a Ligetfürdő és a Gomba korábbi szolgáltatásaihoz/szolgáltatási színvonalához hasonlítva, többszörösébe kerül, mint a régi szolgáltatások korábbi igénybevétele. Ügyeskedéssel készíthető olyan kimutatás, amely szerint a jegyárak emelkedés nem tekinthető „drasztikusnak”, amennyiben azonban a belépésre jogosító eszközök teljes körét megvizsgáljuk akkor igenis drasztikus áremelkedést tapasztalunk. Részletesen a szegediek hozzáférési lehetőségeit tekintve:
Azon alkalmanként strandolók, akik nem szeretnék a termálvizes medencéket használni, az inflációnál nagyobb mértékű, ám kétségkívül nem többszáz százalékos áremelkedéssel találják szembe magukat (teljesárú jeggyel számolva: 1100 Ft helyett 1500 Ft-ért juthatnak be a volt SZUE-területre).
Azon alkalmanként strandolók, akik szeretnék a termálvizes medencéket is használni, egyes speciális esetektől eltekintve (pl. ha mindig korareggel/késő este használják a szolgáltatásokat) a korábbi árak többszörösét kénytelenek ezért fizetni (teljesárú jeggyel számolva 1100 Ft helyett 2300 Ft-ot kell ezért fizetniük).
- A legrosszabb azonban a rendszeres fürdőhasználók helyzete. Azok számára, akik napi/heti többszöri rendszerességgel használták a fürdőt tömegsport, egészségmegőrzés, gyógyúszás/gyógyvízre épülő egészségmegőrzés, vagy esetlegesen „csak” rekreáció céljából, a régi szolgáltatások (beleértve a termálvizet is) igénybevételének költsége a használat gyakoriságától függően 5-10-szeresére emelkedett (200-400 Ft-ról a jelenlegi bérletkonstrukciókkal számolva 2000 Ft-ra alkalmanként).
2. A partfürdő
A szegediek vízhez, különösen a termálvízhez/gyógyvízhez kapcsolódó hozzáférési lehetőségeinek megváltozását az utóbbi időben érintették, illetve érinthetik a Partfürdőhöz kapcsolódó változások. E dokumentum szerzői közül többen részt vettek Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlése Városüzemeltetési, Környezetvédelmi, Víz és Csatorna Bizottság azon ülésén, amelyen a Partfürdő területének rendezvényterületté nyilvánításáról esett szó. Azaz, ha nem is történt még meg, az utóbbi időben napirenden van a Partfürdő által nyújtott szolgáltatások teljeskörű felszámolása.
Egyelőre azonban ez nem történt meg, sőt, Szentgyörgyi Pál alpolgármester egy lakossági megkeresésre adott válaszában a következőket írja: „Árvízmentes időben további két gyógymedence használatára van lehetőség a Partfürdőn. A Partfürdő területére szóló belépő felnőtteknek 550 Ft, nyugdíjasoknak 350 Ft egy napra.” Sajnos Szentgyörgyi e válaszban vagy téved, vagy tudatosan csúsztat/ferdít: a Partfürdő szolgáltatásait az emberek nem a teljes árvízmentes időszakban – akármit is ért ez alatt Szentgyörgyi – vehetik igénybe, hanem pusztán egy rövid nyári periódusban azon időszakokban, amikor a Tisza nem foglalja el a hullámteret. Ráadásul a Partfürdő medencéi közül a tavalyi évben11 pusztán kettő – ezek közül egy kisebb gyógyvizes – üzemelt.
Nagyon pozitív fejleménynek tartjuk azt, hogy Szentgyörgyi válasza értelmében az Önkormányzat a korábbiakkal ellentétben nem tervezi felszámolni a Partfürdőt, tekintettel arra, hogy a Partfürdő tényleg kardinális szerepet játszik a meleg nyári hónapokban abban, hogy a szegedieknek legyen elégséges rekreációs területük. A Partfürdő jelentősége különösen megnőtt a Ligetfürdő Napfényfürdővé történt átalakítása óta, mivel sajnos a Ligetfürdő szabadtéri részéről teljesen eltűntek a fák, ami sokak számára nagyban csökkenti ezen intézmény élvezhetőségét.
Összegzés - Partfürdő
1. A Partfürdő szolgáltatásai kulcsfontosságúak Szeged számára a nyári kánikula időszakában.
2. Ebből fakadóan a városnak törekednie kell arra, hogy a Partfürdőt megtartsa fürdőterületnek.
3. A Partfürdőben tavaly üzemelt egy gyógyvizes medence nem pótolja a szegediek számára a napfényfürdő-beruházással megdrágult – sokak számára immár nem megfizethető és így elérhetetlen – termálvizet/gyógyvizet.
3. A Tisza
A harmadik terület, ahol az utóbbi időben nagyon komoly változások álltak be a szegediek vízhez kapcsolódó – mindenekelőtt rekreációs – lehetőségeivel kapcsolatban, az a Tisza szegedi szakaszának fürdési célú használata. Szegeden belül – a tápéi szakaszt leszámítva – az utóbbi évtizedek folyamán kialakult három olyan fürdőhely, amelyek közkedveltek lettek a szegediek körében. Ezek a Sárga, a Foka és a Lapos. E három fürdőhely együttesen több 100 méteres partszakaszt garantált a szegediek számára a Tisza és a tiszapart viszonylagosan kulturált, rekreációs/pihenési/strandolási célú használatára. E strandokat az önkormányzat az utóbbi években gyakorlatilag teljesen elhanyagolta, lehetetlen helyzetbe hozta. A szemeteskukák hiánya, vagy a Tiszában való fürdés utáni tusolási lehetőség megszüntetése ennek legkirívóbb jelei. Ennek ellenére e helyeket – különösen a Sárgát, de a Lapost és a Fokát is – melegebb időszakokban máig sok szegedi használja.12 Ezen többszáz méter, a város különböző pontjairól külön-külön könnyen elérhető partszakasz helyett az Önkormányzat jelenleg csupán egy 40 méteres partszakaszon biztosítja a tiszai strandolás lehetőségét a lakosoknak. A különbség óriási. Ráadásul e partszakaszt is meglehetősen „modernné” fejlesztették, aminek egyik eredményeként a nyugodt, csendes tiszai strandolás lehetősége itt nem biztosított, lévén az itt strandolók kénytelenek a hangszórókból szóló hangos rádióműsort „élvezni”. Mindez azért is különösen problémás, mivel napjainkra a Tisza az egyetlen olyan „erőforrás”, amely a vízhez kapcsolódó rekreáció számára ingyenesen hozzáférhető.
Összegzés - Tisza
A Tisza és a tiszapart egyedülálló természetközeli rekreációs lehetőségeket biztosít a szegedi lakosoknak a nyári időszakban.
E lehetőségek nem hasonlíthatók a nyári, vízhez kapcsolódó rekreációs lehetőségek más formáihoz (pl. fürdőzés).
Mára a Tisza az egyetlen olyan „erőforrás”, amely a vízhez kapcsolódó rekreáció számára ingyenesen hozzáférhető.
Sajnos az önkormányzat az utóbbi időben a Tiszát és a tiszapartot mint nyári rekreációs forrást nem tartotta értékesnek, amely következtében a szegediek lehetőségei e területen is nagyban beszűkültek.
4. Összegzés – szegedi fürdőhelyzet
A fentiekből kiderül az, hogy a szegediek termálvízhez, gyógyvízhez, illetve vízhez kapcsolódó szolgáltatásokhoz való hozzáférési lehetőségei az utóbbi időben nagyban megváltoztak, pontosabban: beszűkültek! Ennek oka elsősorban az, hogy az önkormányzat a hagyományos, szegediek széles rétegeit érintő termálvízhez, gyógyvízhez, illetve vízhez kapcsolódó szolgáltatásokat elhanyagolta, illetve azok jórészét szűk értelemben vett és spekulatív (nem bizonyítható) gazdasági-idegenforgalmi érdekek mentén „feláldozta”. Sajnos ezen folyamatok immár a szegediek jólétének nagyon alapvető, nem anyagi összetevőit (rekreáció, tömegsport, egészségügyi lehetőségek a vízhez kapcsolódóan) fenyegeti.
A fentiek következtében felszólítjuk az önkormányzatot, hogy a szegediek életminőségét ne tekintse szűkkörű gazdasági kérdésnek, arról ne szűklátókörű gazdasági érdekek (esetlegesen: saját önös érdek) mentén döntsön a továbbiakban. Az önkormányzat a továbbiakban ne profitorientált gazdasági szervezetként viselkedjen, különösen olyan esetekben, amikor a döntések meghozataláért felelős cégben 80%-os tulajdonrésszel bír. Sőt, ilyen esetben – amennyiben ez, mint ahogyan láttuk, a fent ábrázolt következményekkel jár - nem kell konszenzusos döntéshozatalra törekednie a Szegedi lakosok egyik legkomolyabb életminőségi aspektusát érintő ügyben Magyarország egyik legkomolyabb pénzügyi befektetőjének cégével.13 Sokkal inkább kell egy önkormányzatnak a közérdeket képviselnie, egyes kvázi-közszolgáltatásokat megvédeni, ezekkel kapcsolatban legalább a korábbi szolgáltatási szint megtartását kieszközölni.
5. Javaslataink a fürdőhelyzet rendezésére
A szegediek termálvízhez, gyógyvízhez, illetve vízhez kapcsolódó szolgáltatásokhoz való hozzáférési lehetőségeinek a néhány évvel ezelőtti szintre történő fejlesztésének, azaz a kialakult áldatlan állapotok rövidtávú korrigálása érdekében az alábbi javaslatokkal élünk. Rövidtávon a Napfényfürdő többségi tulajdonosaként az Önkormányzat biztosítsa azt, hogy a szegediek szélesebb (kevésbé privilegizált, nem az elithez tartozó) rétegei is igénybe vehessék alkalmi és/vagy rendszeres jelleggel a Ligetfürdő szolgáltatásait. Azaz:
5.1. Javaslataink a Ligetfürdő kapcsán:
vezessenek be olyan jegy-és bérletformákat, amelyek reáláron a korábbi viszonyokhoz képest nem drágábban biztosítják a szegediek számára az úszómedencékhez és termálvízhez való hozzáférést,
az úszójegy szóljon 120 perc időtartamra és legyen a nap egészében hozzáférhető a jelenlegi (600 Ft-os) áron,
a bérletek a jelenlegi szabályozástól eltérő módon ne meghatározott mennyiségű alkalomra, hanem valódi idénybérlet-jelleggel meghatározott időtartamra szóljanak,
mind a SZUE-jegyárakban, mind pedig a bérletek áraiban érvényesítsenek a szegediek, különösen pedig a társadalom jövedelmi/egyéb szempontból hátrányos helyzetűek (diákok, nyugdíjasok, nagycsaládosok, mozgássérültek, fogyatékkal élők stb.) részére további kedvezményeket, hogy a szolgáltatásokból e társadalmi csoportok is részesülhessenek.
5.2. Javaslataink a Partfürdő kapcsán:
Az önkormányzat a jelenlegi – kedvező – viszonyoknak megfelelően biztosítsa továbbra is a partfürdő szolgáltatásait a lakosoknak,
E szolgáltatásokat őrizze meg, azaz a Partfürdő fürdőfunkcióját hosszabb távon is biztosítsa.
5.3. Javaslataink a Tiszával kapcsolatban:
Az Önkormányzat a Tiszával kapcsolatos döntéseinél vegye figyelembe azt, hogy a Tisza használata egyrészt egy egyedülálló, sok helyi ember szempontjából kulcsfontosságú rekreációs lehetőség,
a Tisza az egyetlen olyan „erőforrás”, amely a vízhez kapcsolódó rekreáció számára ingyenesen hozzáférhető, és ennek megfelelően
a hagyományos szegedi tiszai strandokon biztosítsa a biztonságos és kulturált fürdési lehetőséget a lakosok számára.
Hosszú távon pedig a helyi emberek életminőségének biztosítása, természeti erőforrásaink fenntartható használata, valamint a helyi döntések demokratikus módon történő meghozatalának szellemében az érintettek érdemi bevonásával az Önkormányzat alkosson stratégiát Szeged vizeinek használatáról, az ezekre épülő szolgáltatásokról, a szolgáltatások igénybevevői és az igénybevétel módozatairól és köréről.
Lábjegyzetek
1. Írásunkban nem foglalkozunk a Városi Sportuszoda helyzetével, itt ugyanis lényegi változtatások témánk szempontjából az utóbbi időben nem történtek. Ugyanakkor a teljes kép érdekében látni kell: a Sportuszoda a profi sportolók itt zajló edzései miatt már a Napfényfürdő átalakítása előtt is csak nagyon korlátozott periódusokban állt a „közönség” rendelkezésére, az átalakítás megkezdése óta pedig e helyzet tovább romlott, így a sportuszoda is egyre kevésbé tölti be a (tömeg)sport és rekreációs funkciókat.
2. Ezt a civilszervezet vonatkozó dokumentumának címe is mutatja: „SZEGED – FÜRDŐVÁROS” - DE KINEK? (BÚCSÚ A „GOMBÁTÓL” - ÉS A STRANDJAINKTÓL)”
3. „A szegedi lakosok türelmetlenségével tisztában vagyunk, azt megértjük. A felmerülő igényeket, vendégészrevételeket folyamatosan feldolgozzuk, azokat próbáljuk beépíteni a napi működésbe, sőt, ez számos esetben már meg is történt.” (http://www.napfenyfurdoaquapolis.com/hu/fooldal/)
4. Az alapjegy jogosít a SZUE (úszómedence, tanmedence, strand), az élménymedencék, wellness-medencék és gyógymedencék, a fitnessz terem, a baba-mama világ, az öltözőszekrények, valamint a kültéri játszótér igénybevételére.
5. Bevezettük az úszójegyet, amelynek ára 600 forint. Az úszójegy jogosít a SZUE medencéinek (úszómedence, tanmedence, strand) és szaunájának igénybevételére, minden nap reggel 6.00 – 8.00 és este 19.00 – 21.00 között. Mivel az úszójegy ára eleve nagy kedvezményt tartalmaz, ebből további kedvezményeket nem biztosítunk.” (http://www.napfenyfurdoaquapolis.com/hu/fooldal/)
6. Ezt az állítást Szentgyörgyi Pál alpolgármester egy lakossági megkeresésre adott válaszában vitatja: „A korábbi úszójegy az Ön állításával szemben nem volt használható délután 16 órától, csak a zárást megelőző két órában, vagyis 19 és 21 óra között.”
7. Az alapjegy jogosít a SZUE (úszómedence, tanmedence, strand), az élménymedencék, wellness-medencék és gyógymedencék, a fitnessz terem, a baba-mama világ, az öltözőszekrények, valamint a kültéri játszótér igénybevételére.
8. A gyógymedence-jegyek eredeti árai:
NAPIJEGY Hétvégi felár: FELNŐTT1 300 Ft 0% -- GYERMEKJEGY 4-12 ÉV -- IFJÚSÁGI JEGY 12 – 23 év között -- TB-térítéses vendég kiegészítő jegye (hétköznap 13.00 óra után, ill. hétvégén) 500 Ft 0% Akciós jelleggel egyelőre nem kerül alkalmazásra.
(http://www.napfenyfurdoaquapolis.com/hu/arak/)
„A gyógymedencék igénybevételekor a TB-térítéses vendégek kiegészítő jegyét (500 Ft/alkalom) átmenetileg nem érvényesítjük.” (http://www.napfenyfurdoaquapolis.com/hu/fooldal/)
Az új árak: „A gyógymedencék jegyárát 1000 Ft-ra csökkentettük. E belépőtípusra is kiterjesztettük a szegedi kedvezményt.” (http://www.napfenyfurdoaquapolis.com/hu/fooldal/)
9. http://www.napfenyfurdoaquapolis.com/hu/arak, http://www.napfenyfurdoaquapolis.com/hu/fooldal/)
10. Szentgyörgyi Pál alpolgármester lakossági kérdésre adott hivatalos válaszában említi, hogy: „A korábban használt idénybérlet valóba nem került bevezetésre, mivel a Ligetfürdő beléptetési rendszerében nem biztosítható az ellenőrzés, valamint nyilvánvaló visszaélésre adna lehetőséget (egy bérlet, sok használó)”. Az LMP Csongrád megyei területi szervezete arcátlannak és felháborítónak tartja ezt a kijelentést, amely egy sokmilliárdos, jelentős részben közpénzekből finanszírozott beruházás esetében a szegediek hozzáférési lehetőségeit leginkább meghatározó konstrukció be nem vezetését technikai okokkal magyarázza. Ugyanakkor üdvözöljük Szentgyörgyi következő, a válaszban a fenti mondatot követő állítását: „Ugyanakkor van arra lehetőség, hogy a most alkalmazott bérlet formát a Ligetfürdő Kft tovább fejlessze és változatos bérlet formákat alakítson ki.”
11. A Partfürdő idén a Tisza magas vízállása miatt még nem nyitott ki.
13. Szentgyörgyi Pál közleménye értelmében ugyanis: „A Ligetfürdő Kft. működtetésében a fő szabály mindeddig az volt, hogy lényegi döntések csak a tulajdonosok 100 százalékos egyetértésével születhettek – ez a szabály nem változott és a jövőben sem változik” http://szegedma.hu/hir/szeged/2010/06/huvos-%E2%80%9Eel-a-kezekkel-a-ligetfurdotol%E2%80%9D/
Utolsó kommentek