Csatlakozz!

Hogyan csatlakozhatsz a levelező listánkhoz?
Töltsd ki egy bemutatkozót és szabadon felkerülhetsz!

Hogyan csatlakozhatsz a hírlevelünkhöz? Küldj e-mailt a következő címre: berta.arpad@lehetmas.hu

Hogyan lehetsz segítő?
Töltsd ki és küld el a segítői jelentkézési lapot ide: Csongrad@lehetmas.hu

Részletesbenn

LMP a Facebookon

LMP Csongrád megye

Ez a Lehet Más a Politika (LMP) párt Csongrád megyei csoportjának, aktivistáinak, lelkes segítőinek, és a párttal szimpatizálóknak egy közösségi felülete. Itt juthatsz hozzá a fontosabb helyi, ill. regionális LMP-s hírekhez, valamint itt folytathatsz igazi párbeszédet a közügyeinkről velünk Csongrád megyei LMP-sekkel. Futtassuk fel a blogot, hogy bárki aki valamilyen módon közeledne felénk, az megtaláljon, megismerhessen minket!

LMP a Twitteren

Utolsó kommentek

  • KaszaP: Tisztelt Kuris Úr! Amikor Tatár Gábor a minap jelezte, hogy milyen támadás érte a legutóbbi képvis... (2011.09.17. 05:09) A Birodalom visszavág
  • Tatár Gábor: Tisztel Kuris úr! Nem szeretem magam ismételni - de úgy látszik kénytelen leszek. A teljesség ked... (2011.09.16. 17:14) A Birodalom visszavág
  • kuris: Tisztelt KaszaP! A felszólalásból egyértelműen kiderült, hogy Tatár úr azon kijelentése, hogy fun... (2011.09.16. 11:28) A Birodalom visszavág
  • arphead_: Kedves Anikó ne bánkódj, készült videofelvétel a fórumról, amit nemsokára, ha minden összejön, akk... (2011.05.06. 21:03) Zöld Fórum Szegeden: Vita az atomenergiáról
  • .ani: Sziasztok! Nagyon sajnálom, hogy nem tudtam róla - ma láttam meg véletlenül - mert biztos ott lenn... (2011.05.04. 13:57) Zöld Fórum Szegeden: Vita az atomenergiáról
  • Utolsó 20

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Címkék

176 (1) 2010 (3) 2011 (1) 4% (2) 7 (1) a (1) adórendszer (1) ajánló (3) ajánlószelvény (3) aláírásgyűjtés (1) alakuló ülés (3) alapszabály (1) álbaloldal (1) alkotmánytúrné (2) átláthatóság (5) atomenergia (2) átvilágítás (1) bács kiskun megye (1) barátság (2) béke (2) békés megye (1) belvárosi mozi (1) berta árpád (1) beruhazasok (1) bizottságok (1) botka (10) budapest (2) cenzúra (1) cirkusz (1) csató józsef (1) csongrád megye (9) delmagyar.hu (2) demagógia (1) démász (1) demokracia (2) demonstráció (2) döntéseink indoklása (8) dr kasza péter ferenc (4) dugonics tér (4) egp (1) elemzés (2) eli (1) előregisztráció (1) előterjesztések bemutatása (10) erősödés (1) esemény (1) fidesz (1) fideszesek (1) fogadóóra (1) fogadó óra (1) földkérdés (2) forum (2) fsf (1) fűre lépni szabad (1) gál anita (1) gazdaságélénkítés (1) globális felmelegedés (2) gnd (1) gnu (1) grand café (1) green new deal (1) gyász (1) gyermekotthon (2) győztünk (2) hajléktalanok helyzete (1) hámori hanna (1) harmadik (1) hatalommal való visszaélés (1) heiszler vilmos (1) helyi ügyek (30) helyi választási bizottság (1) hit gyülekezete (1) híuzles (1) Hódmezővásárhely (1) hódmezővásárhely (2) hoffman rózsa (1) hőmérő (1) homokhátság (1) időközi polgármester választás (1) igenlehet (1) ilyenmégnemvolt (1) indulhatunk (1) inforadio (1) jános (1) jegyzőkönyv (2) jobbik (3) kampány (9) kampányértékelés (1) kampanyzaro (3) kasza péter ferenc (2) keresztúri farkas csaba (1) kilakoltatás (2) kitelepülések (2) klímarobbanás (1) klub (3) koldusrendelet (1) költségvetés (3) konferencia (1) kongresszus (4) kopogtatócédula (5) kormánytisztviselői (1) környezetvédelem (7) közgyűlés (2) közmeghallgatás (1) kultúra (2) ladányi lászló (1) lázár (2) lázár jános (1) lehet (1) lehetmas (1) ligetfürdő (2) lmp (58) m43 (1) majális (1) malovics (14) manipuláció (1) március 15 (2) margóczi katalin (11) margoczi katalin (8) más (1) médiabotrány (1) megjegyzés (1) munkahelyek (1) munkahelyteremtés (2) művészetek palotája (1) népszavazás (2) nógrádi zoltán (1) nyelvtörvény (1) nyílt levél (3) nyilvánosság (1) oktatáspolitika (1) oláh péter (2) önkéntes (1) önkormányzati fórum (1) önkormányzati frakció (2) önkormányzati választás (6) osztolykán ágnes (1) ovb (1) pancs (1) parlament (2) pénzügyi bizottság (1) philippe lamberts (1) plakát (1) politika (4) preferált szervezet (1) programajánló (2) publikáció (4) regisztráció (1) részvétel (1) részvételi demokrácia (2) róna péter (1) ruzsa (1) saab (1) sajtó (7) sajtóvisszhang (1) schiffer andrás (1) solymos lászló (1) szabad szofver (2) szabó dániel (6) szeged (42) szegedi (1) szegedi közgyűlés (31) szeged program (2) szégyenlista (1) szentes (2) szentistványi istván (23) szeretet (1) szervác attila (1) színház (1) szmsz (1) találkozó (9) tápé (1) társadalmi részvétel (2) tatár gábor (1) térkép (1) tik (1) tisza (1) tisztújítás (3) törvény (3) ubuntu (1) ügynökakták (1) új városrész (1) utcán alvás (1) vágó gábor (4) választás (1) választmány (3) védőoltás (1) vélemény (1) vidékfejlesztés (2) visszaszámlálás (1) vitaklub (1) zöldterületek védelme (2) zöld fordulat (4) zöld fórum (4) zöld new deal (2) Címkefelhő

Friss topikok

2010.07.10. 15:08 LMP_Szeged

Az LMP Csongrád megyei szervezetének helyzetelemzése és javaslatai a kritikus szegedi fürdőhelyzet rendezésére

Az utóbbi időben több megkeresés érkezett az LMP Csongrád megyei területi szervezetéhez azzal kapcsolatban, hogy úgy érzik, a ligetfürdő átalakításának következtében a vízhez, különösen pedig a termál- és gyógyvízhez kapcsolódó rekreációs, (tömeg)sport és egészségügyi, illetve gyógyászati szolgáltatásokhoz való hozzáférés tekintetében a szegedi lakosokat komoly hátrány érte. E panaszok rávilágítanak egy szélesebb problémára: a természetes felszíni vizekkel, termálvízzel és gyógyvízzel, illetve „nagyprojektekkel/nagyberuházásokkal” egyaránt megáldott Szeged lakosai közül sokan úgy érzik, hogy a helyi vízi erőforrásokhoz kapcsolódó rekreációs, (tömeg)sport és egészségügyi lehetőségeik az utóbbi időben nemhogy javultak volna, hanem jelentős mértékben beszűkültek/romlottak.

Szervezetünk e megkeresések kapcsán áttekintette, hogyan alakult az utóbbi időben a szegedi „vizes helyzet”. E helyzetértékelés alapján megoldási javaslatokkal is élünk a kialakult helyzet rendezése, azaz a szegedi lakosok széles rétegeinek vízhez, különösen pedig a termál- és gyógyvízhez kapcsolódó rekreációs, (tömeg)sport és egészségügyi, illetve gyógyászati szolgáltatásokhoz való hozzáférésének javítása érdekében.
Helyzetfeltárásunk, illetve javaslataink három vízzel kapcsolatos alapvető szükséglethez kapcsolódnak, melyek: a vízhez kapcsolódó tömegsport-lehetőségek (gondolván itt elsősorban az – például iskolai – úszásra), a vízhez kapcsolódó egészségügyi szolgáltatások (pl. gyógyúszás, termálvízhez kapcsolódó egészségügyi szolgáltatások), illetve a rekreációs (fürdőzés, strandolás) lehetőségek.  Az elemzés során kiemelt figyelmet fordítunk az ún. Napfényfürdő-beruházásra, mert ez az, amelyik e lehetőségeket az utóbbi időben leginkább megváltoztatta, illetve amely jelenlegi is a figyelem homlokterében van. Emellett kitérünk a Partfürdő és a Tisza szegedi szakaszának hasznosításának kapcsolódó aspektusaira is.1

1. A Napfényfürdő-beruházás

 

Az érintett fejlesztés folyamata során a beruházás szegedi lakosokra gyakorolt hatásaival kapcsolatban a városban homlokegyenest ellenkező álláspontokkal találkoztunk. Az optimista álláspontot a beruházó (Hülvely István) és az önkormányzat (Botka László) képviselték. A minket megkereső lakosok közül többen úgy emlékeznek, hogy Botka ígéretei értelmében a régi SZUE-t a szegediek az átalakítás után a régi szolgáltatásokkal és a régi árakon vehetik igénybe.

A másik, elsősorban a Védegylet Egyesület szegedi csoportja és az aggódó helyi lakosok, fürdőhasználók által képviselt álláspont sokkal szkeptikusabb volt a fejlesztés hatásainak megítélésében.2 E szkepticizmusra okot adott a beruházásban érdekelt felek közti együttműködési megállapodás is, amely mindösszesen egy rövid és bizonytalan kitételt tartalmaz a szegedi lakosok átalakítás utáni lehetőségeit illetően:

Felek megállapodnak abban, hogy a Projektcég a Ligetfürdő üzemeltetése körében az ún. SZUE medence kedvezményes használatát biztosítja a lakosság számára, illetve ugyanitt továbbra is lehetővé teszi a kedvezményes sport- és oktatási célú igénybevételt az üzemeltetés Projektcég részére történő átadásától számított legalább 5 (öt) éves időtartamig.” (Idézet a HUNGUEST Hotels Szállodaipari Zártkörűen Működő Részvénytársaság , Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata és a Szegedi Fürdők Kft. közt létrejött együttműködési megállapodásból.)


1.1. A jelenlegi és múltbeli hozzáférési lehetőségek

A jelenbeli és múltbeli hozzáférési lehetőségekkel kapcsolatban két dimenzióban vizsgálódunk: egyrészt a szolgáltatások árában (jegyárban) bekövetkezett változásokat, másrészt pedig a szolgáltatások összetételében bekövetkezett változásokat (azaz hogy adott belépőjegyek mire jogosítják fel vásárlójukat). Elemzésünk célja az, hogy értékeljük: az átalakítás előtti szolgáltatási körrel kapcsolatosan a szegedi lakosok hozzáférési lehetőségeinek tekintetében milyen változások következtek be.

Általános jegyárak

Szegedi kedvezmény: Szegedi lakosoknak - munkanapokon - hétfőn egész nap, keddtől péntekig 13.00 óráig, vasárnap 16.00 órától 15% kedvezményt biztosítunk a belépő árakból. A csendes wellness-szel kombinált alapjegy esetén a szegedi kedvezmény mértéke 500 Ft. A kedvezmény lakcím kártya bemutatása esetén vehető igénybe. Az úszómedence + strand (SZUE) jegy ára eleve a korábbi kedvezményes árak alapján került kialakításra, ezért ebből további kedvezményt nem biztosítunk. Külön a gyógymedence jegyre (az alapjegy tartalmazza a fürdőtérben található gyógymedencék igénybevételét) és külön a csendes wellness jegyre nem érvényesíthető a szegedi kedvezmény.” (http://www.napfenyfurdoaquapolis.com/hu/arak/, letöltve: 2010-06-10)

Látható tehát, hogy a szegedieket összesen 15% kedvezmény illette meg, azonban nem minden időpontban, a potenciálisan frekventáltabb időpontokban (hétköznap délután és a hétvége legnagyobb részében) ilyen kedvezményről nem beszélhetünk a szolgáltatások teljes skálájára vonatkozóan. A szegedi panaszoknak (és feltehetően az elégtelen keresletnek) köszönhetően3 a szegedi kedvezmény mértéke nőtt: A szegedi kedvezmény mértékét 15 %-ról 20 %-ra emeltük és a korábbi időkorlátot (hétfő egész nap, kedd-péntek 13.00-ig, vasárnap 16.00-tól) 2010. szeptember 30-ig felfüggesztettük.” (http://www.napfenyfurdoaquapolis.com/hu/fooldal/)

Ha ezt összevetjük a fürdő alapjegyeire vonatkozó árakkal (1. táblázat), akkor kiszámolhatjuk, hogy egy kétgyermekes család egy szombati napot (amennyiben a gyermekek 12 évnél fiatalabbak és 4 éves kornál idősebbek) 12.000 Ft-ért tölthet el a komplexumban. (Az átalakítás előtt ez az összeg – bár a régi „Gomba” szolgáltatásaival, nem pedig az új szolgáltatásokkal – mintegy 3600 Ft volt, 1100 Ft-os teljesárú, és 700 Ft-os kedvezményes belépőárakkal számolva). Ha a gyermekek közül az egyik 12 évesnél idősebb, akkor 13.400 Ft, két 12 évesnél idősebb gyermek esetében pedig 14.800 Ft. Ez az összeg a szegediek kedvezménye által 20%-kal alacsonyabb lehet, azaz még a legkedvezőbb esetben is alig megy 10.000 Ft alá.

1. táblázat: Az alapjegyek4 árai a Napfényfürdőben

 

NAPIJEGY

DÉLELŐTT
09.00/10.00-13:00

DÉLUTÁN
16:00-21:00

KEDVEZMÉNY

Időtúllépés*

Hétvégi
felár

FELNŐTT

4 000 Ft

2 500 Ft

3 200 Ft

 

25 Ft/perc

0%

GYERMEKJEGY 4-12 év

2 000 Ft

1 250 Ft

1 600 Ft

50%

25 Ft/perc

NYUGDÍJAS ÉS
IFJÚSÁGI JEGY 12-23 év

3 400 Ft

2 125 Ft

2 720 Ft

15%

25 Ft/perc

*Az időtúllépés összege a csendes wellnessre vonatkozóan 30 Ft/perc.

 

A régi SZUE szolgáltatásai

A fentieknél kedvezőbb feltételekkel vehetik igénybe a szegediek (is) a régi SZUE területét (2. táblázat). A szegedieknek egy délelőtti úszás 850 Ft-ba, míg egy délutáni (16 óra utáni) úszás 1000 Ft-ba kerül. Ha valaki 13 és 16 óra közt szeretne úszni, az ezt 1500 Ft-ért teheti meg. Ugyanez igaz azokra is, akik nem pusztán úszni, hanem strandolni szeretnének.

Ezen a helyzet a most bevezetett úszójegy5 annyit változtat, hogy reggel 8 óra előtt és este 7 óra után (mindkét esetben maximum 120 perc időtartamra) 600 Ft-ért lehet úszni. Ez a korábbi 500 Ft-os (illetve az átalakítás megkezdésével 450 Ft-os) úszójegyhez képest két szempontból jelent változást: egyrészt 20%-os (az átalakítás megkezdéséveli árhoz képest 33%-os) drágulást jelent, másrészt a régebbi úszójegy a reggel 8 előtti periódus mellett nem pusztán este 7 óra után, hanem már délután 4 óra után lehetővé tette a kedvezményes feltételekkel történő úszást.6 Az úszás (illetve rendszeres gyógyvízhasználat, illetve fürdőzési lehetőség) nem emiatt drágult meg elsősorban, hanem egyrészt azért, mert a SZUE belépő nem jogosít a termálvizes/gyógyvizes medencék használatára, másrészt eltörölték a „hagyományos” idénybérleteket, amikről a későbbiekben írunk.


2. táblázat: A SZUE szolgáltatásainak (Úszómedence, tanmedence, strand) 7 árai a Napfényfürdőben

 

NAPIJEGY

DÉLELŐTT
csak hétköznap 13.00-ig

DÉLUTÁN
csak hétköznap 16.00-tól

KEDVEZMÉNY

Időtúllépés

Hétvégi felár

FELNŐTT

1 500 Ft

850 Ft

1 000 Ft

 

10 Ft/perc

0%

NYUGDÍJAS ÉS GYERMEKJEGY
4-12 év

750 Ft

425 Ft

500 Ft

50%

10 Ft/perc

IFJÚSÁGI JEGY
12-23 év

1 050 Ft

595 Ft

700 Ft

30%

10 Ft/perc

Öltöző szekrény
használati díj*

200 Ft

200 Ft

200 Ft

 

 

 

*Május 1 és szeptember 15. között 7.45-ig az öltözőszekrény használata díjmentes. A korábban is alkalmazott "mobil fogasos" ruhatárolás díjmentes.

E jegyárak kapcsán fontos még hangsúlyozni, hogy a SZUE jelenlegi szolgáltatásai bizonyos szempontból lényegesen alacsonyabb rendűnek tekinthetők a korábbi szolgáltatási körhöz képest, tekintettel arra, hogy a SZUE-s jegyekkel a korábbi szolgáltatások közül nem vehető igénybe egyetlen termálvizes medence sem. A termálvizes medence igénybevételéhez egy plusz 1000Ft-os (korábban 1300Ft-os8) jegy szükséges (ez a szegedi kedvezmény érvényesítésével jelenleg 800 Ft-ba kerül). Azaz a régi – és Hülvely és Botka által beígért – szolgáltatásokat a szegediek (a szaunával még nem is számolva, mivel a SZUE jeggyel igénybe vehető szauna a fürdőhasználók elmondása szerint egyelőre nem működik, és esetleges/időszakos a kinti csúszda működése is) az anyagi szempontból legkedvezőbb esetben – nagyon korlátozott időszakokban, amikorra az úszójegy érvényes – maximum 120 perc időtartamig 1400 Ft-ért vehetik igénybe. Ha pedig ezt nem korareggel, vagy későeste szeretnék megtenni, akkor ez 1650 (délelőtti igénybevétel esetén) és 2300 Ft (egész napos igénybevétel esetén) közt változik, a korábbi egész napra érvényes 1100 Ft-os ár helyett. A teljesárú, teljes napra vonatkozó, termálvíz használatára is jogosító belépő tehát több mint 100%-kal drágult a szegedi kedvezménnyel is (1100 Ft-ról 2300 Ft-ra).

 

Jegyek nyugdíjasoknak

A nyugdíjas kedvezmény feltétele nyitás után egy darabig a nyugdíjas igazolvány bemutatása és nőknél 62 év, férfiaknál 65 év betöltött életkor volt. E feltételek meglétének igazolása nélkül a kedvezmény nem járt. Lakossági nyomásra ezt módosította az üzemeltető, a nyugdíjas belépőknél alkalmazott korhatár korrigálásra került (nőknél 60, férfiaknál 62 év betöltött életkor), amely a jelenleg érvényben lévő öregségi nyugdíjkorhatárral van összhangban.9

Ugyanakkor a fenti szabályozás még mindig problematikus, mivel az LMP-t megkereső lakosok elmondása szerint egyidejűleg írja elő a korhatár betöltését, és a nyugdíjas-igazolvány meglétét a kedvezmény feltételeként. Ezáltal a rokkantnyugdíjasok gyakorlatilag kiszorulnak a kedvezményezettek köréből.

Bérletek

A szegediek hozzáférési lehetőségeit a fenti drasztikus jegyáremelkedéseken kívül leginkább a bérletekkel kapcsolatos feltételek megváltozása érinti hátrányosan. Ezzel kapcsolatban a következő a jelenlegi helyzet:

1. A bérletekre szegedi kedvezmény nem érvényesíthető.

2. A nyitás után egy darabig idénybérlet nem létezett, csupán egy 10 alkalomra szóló bérlet, amely 30 naptári napon belül 10 alkalommal történő belépésre jogosított, amelyért a vendég csak a normál ár kilencszeresét fizeti.

3. Szintén lakossági nyomásra „kibővítettük a SZUE strandbérletek körét, már kapható a SZUE + strand idénybérlet. Vegye meg most idénybérletét, ne álljon sorba nap mint nap a belépőért! Az 50 alkalommal történő belépésre jogosító óráért mindössze a normál ár negyvenszeresét kell fizetni. Érvényes kizárólag a SZUE + strand felnőtt belépőkre, a nyári időszakban (szeptember 15-ig). Az idénybérlet vásárlása esetén a feltöltött órát hazaviheti, illetve azt az utolsó igénybevételt követően a kilépő kapu elnyeli. A százalékos kedvezmények a bérletekre nem érvényesíthetők.” (http://www.napfenyfurdoaquapolis.com/hu/fooldal/)

A rendszeres fürdőhasználóknak első látásra a legnagyobb könnyebbséget a 3. pontban említett idénybérlet jelenti. Ennek segítségével ugyanis egy úszás/fürdés átlagos költsége 1200 Ft/fő lesz (1500*40/50). Ez azt jelenti, hogy e bérlettel a Ligetfürdő korábbi szolgáltatásainak egy részét (mivel a szauna még nem üzemel, a termálvízért pedig alkalmanként plusz 1000 Ft-ot kellene fizetni) nagyjából reáláron vehetik igénybe a Szegediek, amennyiben normaként a korábbi 1100 Ft-os strandbelépőt használjuk.

 

Teljesen más azonban a kép, ha a szegediek korábbi bérletlehetőségeiből indulunk ki (ezt tekintjük normának). Ebben az esetben brutális mértékű drágulást tapasztalhatunk, és így a 3. pontban említett új bérletkonstrukció tulajdonképpen érdemben nem könnyít a rendszeres fürdőhasználók hozzáférésén. Az átalakítás előtt a SZUE idénybérleteinek (amelyek a sátras, illetve sátor nélküli időszakra vonatkoztak, azaz két idénybérlet fedte le a teljes évet) árai a Ligetfürdő használóinak elmondása szerint az alábbiak voltak:

 

  1. Teljesárú idénybérlet: 32000 Ft

  2. Kedvezményes idénybérlet: 25000 Ft

  3. "Rokkantbérlet" (mozgássérült igazolvánnyal rendelkezők részére): 10000 Ft

Azaz, teljesárú bérlettel számolva ha valaki minden nap (sportolási, rekreációs vagy gyógyászati céllal) igénybe vette a Ligetfürdő szolgáltatásait, akkor az alkalmanként kevesebb, mint 200 Ft-ba került (32000 FT/180 alkalom), a többi esetben pedig még kedvezményesebb volt a hozzáférés lehetősége. Ha valaki minden második nap használta a létesítményt, akkor ezek az értékek a duplájukra emelkednek, de még mindig rendkívül kedvezményesek a jelenlegi árakhoz képest.10 Arról nem is beszélve, hogy a régi bérlet a termálvizes/gyógyvizes medencék használatára is feljogosította birtokosait. A jelenlegi bérlettel együtt is a SZUE és a termálvizes medence használata együttesen alkalmanként 2000 Ft-ba kerül a szegedieknek, ami 900%-os áremelkedést jelent az azt mindennap használó bérletesek számára, és 450%-os emelkedést a minden másnap használóknak.

 

1.2. Összegzés - Napfényfürdő

Összességében tehát a Napfényfürdő-beruházás Szegediek fürdőhozzáférési-lehetőségeire gyakorolt hatásaival kapcsolatban elmondható, hogy a fürdőkomplexum azon részének meglátogatása, amely „emelt értékű” szolgáltatásnak tekinthető a Ligetfürdő és a Gomba korábbi szolgáltatásaihoz/szolgáltatási színvonalához hasonlítva, többszörösébe kerül, mint a régi szolgáltatások korábbi igénybevétele. Ügyeskedéssel készíthető olyan kimutatás, amely szerint a jegyárak emelkedés nem tekinthető „drasztikusnak”, amennyiben azonban a belépésre jogosító eszközök teljes körét megvizsgáljuk akkor igenis drasztikus áremelkedést tapasztalunk. Részletesen a szegediek hozzáférési lehetőségeit tekintve:

  1. Azon alkalmanként strandolók, akik nem szeretnék a termálvizes medencéket használni, az inflációnál nagyobb mértékű, ám kétségkívül nem többszáz százalékos áremelkedéssel találják szembe magukat (teljesárú jeggyel számolva: 1100 Ft helyett 1500 Ft-ért juthatnak be a volt SZUE-területre).

  2. Azon alkalmanként strandolók, akik szeretnék a termálvizes medencéket is használni, egyes speciális esetektől eltekintve (pl. ha mindig korareggel/késő este használják a szolgáltatásokat) a korábbi árak többszörösét kénytelenek ezért fizetni (teljesárú jeggyel számolva 1100 Ft helyett 2300 Ft-ot kell ezért fizetniük).

  3. A legrosszabb azonban a rendszeres fürdőhasználók helyzete. Azok számára, akik napi/heti többszöri rendszerességgel használták a fürdőt tömegsport, egészségmegőrzés, gyógyúszás/gyógyvízre épülő egészségmegőrzés, vagy esetlegesen „csak” rekreáció céljából, a régi szolgáltatások (beleértve a termálvizet is) igénybevételének költsége a használat gyakoriságától függően 5-10-szeresére emelkedett (200-400 Ft-ról a jelenlegi bérletkonstrukciókkal számolva 2000 Ft-ra alkalmanként).

2. A partfürdő

 

A szegediek vízhez, különösen a termálvízhez/gyógyvízhez kapcsolódó hozzáférési lehetőségeinek megváltozását az utóbbi időben érintették, illetve érinthetik a Partfürdőhöz kapcsolódó változások. E dokumentum szerzői közül többen részt vettek Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlése Városüzemeltetési, Környezetvédelmi, Víz és Csatorna Bizottság azon ülésén, amelyen a Partfürdő területének rendezvényterületté nyilvánításáról esett szó. Azaz, ha nem is történt még meg, az utóbbi időben napirenden van a Partfürdő által nyújtott szolgáltatások teljeskörű felszámolása.

 

Egyelőre azonban ez nem történt meg, sőt, Szentgyörgyi Pál alpolgármester egy lakossági megkeresésre adott válaszában a következőket írja: „Árvízmentes időben további két gyógymedence használatára van lehetőség a Partfürdőn. A Partfürdő területére szóló belépő felnőtteknek 550 Ft, nyugdíjasoknak 350 Ft egy napra.” Sajnos Szentgyörgyi e válaszban vagy téved, vagy tudatosan csúsztat/ferdít: a Partfürdő szolgáltatásait az emberek nem a teljes árvízmentes időszakban – akármit is ért ez alatt Szentgyörgyi – vehetik igénybe, hanem pusztán egy rövid nyári periódusban azon időszakokban, amikor a Tisza nem foglalja el a hullámteret. Ráadásul a Partfürdő medencéi közül a tavalyi évben11 pusztán kettő – ezek közül egy kisebb gyógyvizes – üzemelt.

Nagyon pozitív fejleménynek tartjuk azt, hogy Szentgyörgyi válasza értelmében az Önkormányzat a korábbiakkal ellentétben nem tervezi felszámolni a Partfürdőt, tekintettel arra, hogy a Partfürdő tényleg kardinális szerepet játszik a meleg nyári hónapokban abban, hogy a szegedieknek legyen elégséges rekreációs területük. A Partfürdő jelentősége különösen megnőtt a Ligetfürdő Napfényfürdővé történt átalakítása óta, mivel sajnos a Ligetfürdő szabadtéri részéről teljesen eltűntek a fák, ami sokak számára nagyban csökkenti ezen intézmény élvezhetőségét.

 


Összegzés - Partfürdő

1. A Partfürdő szolgáltatásai kulcsfontosságúak Szeged számára a nyári kánikula időszakában.

2. Ebből fakadóan a városnak törekednie kell arra, hogy a Partfürdőt megtartsa fürdőterületnek.

3. A Partfürdőben tavaly üzemelt egy gyógyvizes medence nem pótolja a szegediek számára a napfényfürdő-beruházással megdrágult – sokak számára immár nem megfizethető és így elérhetetlen – termálvizet/gyógyvizet.

 

3. A Tisza

A harmadik terület, ahol az utóbbi időben nagyon komoly változások álltak be a szegediek vízhez kapcsolódó – mindenekelőtt rekreációs – lehetőségeivel kapcsolatban, az a Tisza szegedi szakaszának fürdési célú használata. Szegeden belül – a tápéi szakaszt leszámítva – az utóbbi évtizedek folyamán kialakult három olyan fürdőhely, amelyek közkedveltek lettek a szegediek körében. Ezek a Sárga, a Foka és a Lapos. E három fürdőhely együttesen több 100 méteres partszakaszt garantált a szegediek számára a Tisza és a tiszapart viszonylagosan kulturált, rekreációs/pihenési/strandolási célú használatára. E strandokat az önkormányzat az utóbbi években gyakorlatilag teljesen elhanyagolta, lehetetlen helyzetbe hozta. A szemeteskukák hiánya, vagy a Tiszában való fürdés utáni tusolási lehetőség megszüntetése ennek legkirívóbb jelei. Ennek ellenére e helyeket – különösen a Sárgát, de a Lapost és a Fokát is – melegebb időszakokban máig sok szegedi használja.12 Ezen többszáz méter, a város különböző pontjairól külön-külön könnyen elérhető partszakasz helyett az Önkormányzat jelenleg csupán egy 40 méteres partszakaszon biztosítja a tiszai strandolás lehetőségét a lakosoknak. A különbség óriási. Ráadásul e partszakaszt is meglehetősen „modernné” fejlesztették, aminek egyik eredményeként a nyugodt, csendes tiszai strandolás lehetősége itt nem biztosított, lévén az itt strandolók kénytelenek a hangszórókból szóló hangos rádióműsort „élvezni”. Mindez azért is különösen problémás, mivel napjainkra a Tisza az egyetlen olyan „erőforrás”, amely a vízhez kapcsolódó rekreáció számára ingyenesen hozzáférhető.

Összegzés - Tisza

  1. A Tisza és a tiszapart egyedülálló természetközeli rekreációs lehetőségeket biztosít a szegedi lakosoknak a nyári időszakban.

  2. E lehetőségek nem hasonlíthatók a nyári, vízhez kapcsolódó rekreációs lehetőségek más formáihoz (pl. fürdőzés).

  3. Mára a Tisza az egyetlen olyan „erőforrás”, amely a vízhez kapcsolódó rekreáció számára ingyenesen hozzáférhető.

  4. Sajnos az önkormányzat az utóbbi időben a Tiszát és a tiszapartot mint nyári rekreációs forrást nem tartotta értékesnek, amely következtében a szegediek lehetőségei e területen is nagyban beszűkültek.


4. Összegzés – szegedi fürdőhelyzet

 

A fentiekből kiderül az, hogy a szegediek termálvízhez, gyógyvízhez, illetve vízhez kapcsolódó szolgáltatásokhoz való hozzáférési lehetőségei az utóbbi időben nagyban megváltoztak, pontosabban: beszűkültek! Ennek oka elsősorban az, hogy az önkormányzat a hagyományos, szegediek széles rétegeit érintő termálvízhez, gyógyvízhez, illetve vízhez kapcsolódó szolgáltatásokat elhanyagolta, illetve azok jórészét szűk értelemben vett és spekulatív (nem bizonyítható) gazdasági-idegenforgalmi érdekek mentén „feláldozta”. Sajnos ezen folyamatok immár a szegediek jólétének nagyon alapvető, nem anyagi összetevőit (rekreáció, tömegsport, egészségügyi lehetőségek a vízhez kapcsolódóan) fenyegeti.

A fentiek következtében felszólítjuk az önkormányzatot, hogy a szegediek életminőségét ne tekintse szűkkörű gazdasági kérdésnek, arról ne szűklátókörű gazdasági érdekek (esetlegesen: saját önös érdek) mentén döntsön a továbbiakban. Az önkormányzat a továbbiakban ne profitorientált gazdasági szervezetként viselkedjen, különösen olyan esetekben, amikor a döntések meghozataláért felelős cégben 80%-os tulajdonrésszel bír. Sőt, ilyen esetben – amennyiben ez, mint ahogyan láttuk, a fent ábrázolt következményekkel jár - nem kell konszenzusos döntéshozatalra törekednie a Szegedi lakosok egyik legkomolyabb életminőségi aspektusát érintő ügyben Magyarország egyik legkomolyabb pénzügyi befektetőjének cégével.
13 Sokkal inkább kell egy önkormányzatnak a közérdeket képviselnie, egyes kvázi-közszolgáltatásokat megvédeni, ezekkel kapcsolatban legalább a korábbi szolgáltatási szint megtartását kieszközölni.

 

5. Javaslataink a fürdőhelyzet rendezésére

 

A szegediek termálvízhez, gyógyvízhez, illetve vízhez kapcsolódó szolgáltatásokhoz való hozzáférési lehetőségeinek a néhány évvel ezelőtti szintre történő fejlesztésének, azaz a kialakult áldatlan állapotok rövidtávú korrigálása érdekében az alábbi javaslatokkal élünk. Rövidtávon a Napfényfürdő többségi tulajdonosaként az Önkormányzat biztosítsa azt, hogy a szegediek szélesebb (kevésbé privilegizált, nem az elithez tartozó) rétegei is igénybe vehessék alkalmi és/vagy rendszeres jelleggel a Ligetfürdő szolgáltatásait. Azaz:

 

5.1. Javaslataink a Ligetfürdő kapcsán:

 

    • vezessenek be olyan jegy-és bérletformákat, amelyek reáláron a korábbi viszonyokhoz képest nem drágábban biztosítják a szegediek számára az úszómedencékhez és termálvízhez való hozzáférést,

    • az úszójegy szóljon 120 perc időtartamra és legyen a nap egészében hozzáférhető a jelenlegi (600 Ft-os) áron,

    • a bérletek a jelenlegi szabályozástól eltérő módon ne meghatározott mennyiségű alkalomra, hanem valódi idénybérlet-jelleggel meghatározott időtartamra szóljanak,

    • mind a SZUE-jegyárakban, mind pedig a bérletek áraiban érvényesítsenek a szegediek, különösen pedig a társadalom jövedelmi/egyéb szempontból hátrányos helyzetűek (diákok, nyugdíjasok, nagycsaládosok, mozgássérültek, fogyatékkal élők stb.) részére további kedvezményeket, hogy a szolgáltatásokból e társadalmi csoportok is részesülhessenek.

5.2. Javaslataink a Partfürdő kapcsán:

    • Az önkormányzat a jelenlegi – kedvező – viszonyoknak megfelelően biztosítsa továbbra is a partfürdő szolgáltatásait a lakosoknak,

    • E szolgáltatásokat őrizze meg, azaz a Partfürdő fürdőfunkcióját hosszabb távon is biztosítsa.

5.3. Javaslataink a Tiszával kapcsolatban:

    • Az Önkormányzat a Tiszával kapcsolatos döntéseinél vegye figyelembe azt, hogy a Tisza használata egyrészt egy egyedülálló, sok helyi ember szempontjából kulcsfontosságú rekreációs lehetőség,

    • a Tisza az egyetlen olyan „erőforrás”, amely a vízhez kapcsolódó rekreáció számára ingyenesen hozzáférhető, és ennek megfelelően

    • a hagyományos szegedi tiszai strandokon biztosítsa a biztonságos és kulturált fürdési lehetőséget a lakosok számára.


Hosszú távon pedig a helyi emberek életminőségének biztosítása, természeti erőforrásaink fenntartható használata, valamint a helyi döntések demokratikus módon történő meghozatalának szellemében az érintettek érdemi bevonásával az Önkormányzat alkosson stratégiát Szeged vizeinek használatáról, az ezekre épülő szolgáltatásokról, a szolgáltatások igénybevevői és az igénybevétel módozatairól és köréről.

 

Lábjegyzetek

 

1. Írásunkban nem foglalkozunk a Városi Sportuszoda helyzetével, itt ugyanis lényegi változtatások témánk szempontjából az utóbbi időben nem történtek. Ugyanakkor a teljes kép érdekében látni kell: a Sportuszoda a profi sportolók itt zajló edzései miatt már a Napfényfürdő átalakítása előtt is csak nagyon korlátozott periódusokban állt a „közönség” rendelkezésére, az átalakítás megkezdése óta pedig e helyzet tovább romlott, így a sportuszoda is egyre kevésbé tölti be a (tömeg)sport és rekreációs funkciókat.

2. Ezt a civilszervezet vonatkozó dokumentumának címe is mutatja: „SZEGED – FÜRDŐVÁROS” - DE KINEK? (BÚCSÚ A „GOMBÁTÓL” - ÉS A STRANDJAINKTÓL)”

 

3. „A szegedi lakosok türelmetlenségével tisztában vagyunk, azt megértjük. A felmerülő igényeket, vendégészrevételeket folyamatosan feldolgozzuk, azokat próbáljuk beépíteni a napi működésbe, sőt, ez számos esetben már meg is történt.” (http://www.napfenyfurdoaquapolis.com/hu/fooldal/)

 

4. Az alapjegy jogosít a SZUE (úszómedence, tanmedence, strand), az élménymedencék, wellness-medencék és gyógymedencék, a fitnessz terem, a baba-mama világ, az öltözőszekrények, valamint a kültéri játszótér igénybevételére.

5. Bevezettük az úszójegyet, amelynek ára 600 forint. Az úszójegy jogosít a SZUE medencéinek (úszómedence, tanmedence, strand) és szaunájának igénybevételére, minden nap reggel 6.00 – 8.00 és este 19.00 – 21.00 között. Mivel az úszójegy ára eleve nagy kedvezményt tartalmaz, ebből további kedvezményeket nem biztosítunk.” (http://www.napfenyfurdoaquapolis.com/hu/fooldal/)

 

6. Ezt az állítást Szentgyörgyi Pál alpolgármester egy lakossági megkeresésre adott válaszában vitatja: „A korábbi úszójegy az Ön állításával szemben nem volt használható délután 16 órától, csak a zárást megelőző két órában, vagyis 19 és 21 óra között.”

7. Az alapjegy jogosít a SZUE (úszómedence, tanmedence, strand), az élménymedencék, wellness-medencék és gyógymedencék, a fitnessz terem, a baba-mama világ, az öltözőszekrények, valamint a kültéri játszótér igénybevételére.

8. A gyógymedence-jegyek eredeti árai:

 NAPIJEGY Hétvégi felár: FELNŐTT1 300 Ft 0% -- GYERMEKJEGY 4-12 ÉV -- IFJÚSÁGI JEGY 12 – 23 év között -- TB-térítéses vendég kiegészítő jegye (hétköznap 13.00 óra után, ill. hétvégén) 500 Ft 0%  Akciós jelleggel egyelőre nem kerül alkalmazásra.

(http://www.napfenyfurdoaquapolis.com/hu/arak/)

A gyógymedencék igénybevételekor a TB-térítéses vendégek kiegészítő jegyét (500 Ft/alkalom) átmenetileg nem érvényesítjük.” (http://www.napfenyfurdoaquapolis.com/hu/fooldal/)

Az új árak: „A gyógymedencék jegyárát 1000 Ft-ra csökkentettük. E belépőtípusra is kiterjesztettük a szegedi kedvezményt.” (http://www.napfenyfurdoaquapolis.com/hu/fooldal/)

9. http://www.napfenyfurdoaquapolis.com/hu/arak, http://www.napfenyfurdoaquapolis.com/hu/fooldal/)

10. Szentgyörgyi Pál alpolgármester lakossági kérdésre adott hivatalos válaszában említi, hogy: „A korábban használt idénybérlet valóba nem került bevezetésre, mivel a Ligetfürdő beléptetési rendszerében nem biztosítható az ellenőrzés, valamint nyilvánvaló visszaélésre adna lehetőséget (egy bérlet, sok használó)”. Az LMP Csongrád megyei területi szervezete arcátlannak és felháborítónak tartja ezt a kijelentést, amely egy sokmilliárdos, jelentős részben közpénzekből finanszírozott beruházás esetében a szegediek hozzáférési lehetőségeit leginkább meghatározó konstrukció be nem vezetését technikai okokkal magyarázza. Ugyanakkor üdvözöljük Szentgyörgyi következő, a válaszban a fenti mondatot követő állítását: „Ugyanakkor van arra lehetőség, hogy a most alkalmazott bérlet formát a Ligetfürdő Kft tovább fejlessze és változatos bérlet formákat alakítson ki.”

11. A Partfürdő idén a Tisza magas vízállása miatt még nem nyitott ki.

13. Szentgyörgyi Pál közleménye értelmében ugyanis: „A Ligetfürdő Kft. működtetésében a fő szabály mindeddig az volt, hogy lényegi döntések csak a tulajdonosok 100 százalékos egyetértésével születhettek – ez a szabály nem változott és a jövőben sem változik” http://szegedma.hu/hir/szeged/2010/06/huvos-%E2%80%9Eel-a-kezekkel-a-ligetfurdotol%E2%80%9D/

 

Megosztás

Szólj hozzá!

Címkék: lmp ligetfürdő


A bejegyzés trackback címe:

https://lmpszeged.blog.hu/api/trackback/id/tr162142910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása